Lektor

Ny lektor på Institut for Matematik og Datalogi

Chunfang Zhou startede 1. august 2021 som lektor på Institut for Matematik og Datalogi. Hendes forskning har kreativitet inden for STEM-uddannelserne og videnskabsformidling som omdrejningspunkt for problembaseret læring, design af læringsmiljøer, interaktion mellem mennesker og teknologi, kunstig intelligens (AI), bæredygtighed og ansvarlig innovation.

Af Jesper Dalgaard Pøhler, , 01-08-2021

I sin nye stilling skal Chunfang Zhou arbejde på FNUG (Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling) på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA). Hun kommer især til at bidrage med sin viden om forskning i kreativitet inden for STEM-fagene og skal også udforske potentialerne i forskning i digital kreativitet, kunstig intelligens (AI) og uddannelse samt kreative metoder inden for datalogi. Hun skal desuden undervise i videnskabsfilosofi og matematikhistorie.

– Jeg er virkelig glad for, at vi har fået Chunfang som ny lektor. Hun er en stærk, international forskningsprofil med ekspertise i kreativitet og problemløsning inden for STEM og inden for metoder som aktionsforskning og bruger- og deltagelsesdesign. Hendes forskning viser, hvordan man uddannelsesmæssigt bygger bro mellem dyb naturvidenskabelig viden og vigtige tværgående kompetencer som kommunikation, kreativitet og kulturforståelse, siger FNUG-centerleder, professor Connie Svabo.

Chunfang har en tværfaglig baggrund inden for videnskab, teknologi og samfund (STS), hvor hun arbejder i krydsfeltet mellem IT Engineering, videnskabsfilosofi og teknologi samt innovation i STEM-uddannelser. I mere end 10 år har Chunfang forsket i kreativitet i forskellige kulturelle sammenhænge med særligt fokus på innovationsprocesser i STEM. Hun kommer fra en stilling på Aalborg Universitet, hvor hun har arbejdet med problembaseret læring, kommunikation, organisatorisk læring, social innovation og bæredygtighed i sin forskning.

Sideløbende har Chunfang også bidraget til internationale netværk og arbejdet med tværkulturelle studier mellem Kina og Danmark. Hun er bestyrelsesmedlem i Danish Development Research Network (DDRN) i Danmark, og hun er seniorkonsulent i PBL Teaching Innovation and Research Center ved Northeastern University (NEU) i Kina. Hun er desuden én af redaktørerne af bogserien Arts, Creativities and Learning Environments in Global Perspective (Brill Publisher) og medlem af advisory boardet ved International Journal of Engineering Education (IJEE).

Chunfang Zhou skal i sin stilling som lektor arbejde videre med kreativitet og design af fremtidens STEM-uddannelser og læringssystemer med særligt fokus på digitalisering, bæredygtighed og ansvarlig innovation.

Foto af Chunfang Zhou: © Pia Enghild

Om Chunfang Zhou

Chunfang Zhou er lektor på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA). Hun arbejder med kreativitet inden for STEM-uddannelserne og videnskabsformidling i relation til problembaseret læring, design af læringsmiljøer, interaktion mellem mennesker og teknologi, kunstig intelligens (AI), bæredygtighed og ansvarlig innovation.

Om Connie Svabo

Connie Svabo er professor i STEM-uddannelse og videnskabskommunikation. Hun er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) på Institut for Matematik og Datalogi (IMADA).

Redaktionen afsluttet: 01.08.2021