Center for Køn og Diversitet
FORELÆSNING

Brøndsted-forelæsning og fejring af Nordisk Kvindelitteraturhistorie

Center for Køn og Diversitet inviterer til Brøndsted-forelæsning med Eva Haettner Aurelius, professor i litteratur fra Lunds universitet. Samtidig fejrer vi, at onlineudgaven af Nordisk Kvindelitteraturhistorie nu har til huse på SDU.

Forelæsning ved professor Eva Haettner Aurelius

30. september 2022 kl. 11-13.30
SDU Campus Odense, lokale O96
Tilmelding her: event.sdu.dk/broendsted senest 26. sept. 2022.
Se invitation (pdf) her.

Kl. 11.00 Velkomst v. professor Karen Hvidtfeldt, SDU
Kl. 11.15 Forelæsning: “Drottning Kristinas manliga kläder” v. professor Eva Haettner Aurelius, Lunds universitet
Kl. 12.00 Let frokost
Kl. 12.30 Oplæsning v. forfatter Luka Holmegaard
Kl. 13.00 Nordisk Kvindelitteraturhistorie - nu og i fremtiden v. professor Anne Marie Mai, SDU
kl. 13.30 Tak for i dag

Om forelæsningen
Vi vet att drottning Kristina (1626 - 1689) klädde sig manligt, vilket väckte uppseende. Det var ett normbrott. När Kristina visar sitt jag i sin självbiografi från 1681 ser man att hon framställer sig själv som manlig, och i tre brev till Ebba Sparre (1626-1662) kan man se att hon följer konventionerna
för ett manligt kärleksbrev.

Tilmelding nødvendig via event.sdu.dk/broendsted senest 26. sept. 2022.
Alle er velkomne

Om Mogens Brøndstedforelæsningerne
Mogens Brøndsted (1918-2006) var Syddansk Universitets, det daværende Odense Universitet, første rektor og første professor i nordisk litteratur. Hans betydning for opbygningen af SDU’s nuværende forskningsmiljø er helt uvurderlig, og Institut for Kulturvidenskaber ærer og mindes hans store indsats med en række forelæsninger inden for et af Instituttets fagområder.

Foto: SMK Open

Redaktionen afsluttet: 08.09.2022