FESTIVAL

Oplev eventyrlige foredrag om H.C. Andersens forunderlige verden

I Odense Adelige jomfrukloster kan du opleve H.C. Andersens eventyr på en helt ny måde. H.C. Andersen Centrets eksperter deler ud af deres viden, profesionelle historiefortællere oplæser både kendte og knap så kendte eventyr af den berømte digter, og publikum kan spørge løs.

H.C. Andersens eventyrlige verden er elsket og beundret af mange. Han havde en helt enestående fortællerevne, og alt det, kan du nu komme helt tæt på, når H.C. Andersen Centret ved SDU åbner op for eventyrlige foredrag under H.C. Andersen festivals 2023.

”Det er en stor glæde for os, at vi kan få lov til at formidle vores forskning og viden i den her foredragsrække, som i år er udvidet med dobbelt så mange arrangementer som tidligere. Her kan vi gå i dybden med alt det, vi beskæftiger sig med til dagligt, og give publikum et helt særligt indblik og en viden, som sjældent er tilgængelig. Det er de ypperste Andersen-eksperter, man kan glæde sig til at lytte til her, fortæller Anne Høgedal, som er kommunikationsansvarlig på H.C. Andersen Centret.

Man kan møde eksperterne: cneterleder Torsten Bøgh Thomsen, professor Emeritus, Johs. Nørregaard Frandsen og ph.d.-studerende Sara Bruun Jørgensen fra SDU samt seniorforsker Ejnar Stig Askgaard, fra Museum Odense. De sidder alle til dagligt og graver sig ned i H.C. Andersens eventyr, og de har udvalgt en række  kendte, ukendte og interessante eventyr  til foredragene.

Eventyrene Stoppenaalen, Kærestefolkene, Rejsekammeraten, Den lille havfrue, Nattergalen, De røde sko, Under piletræet og Den standhaftige tinsoldat kommer under luppen til eventyrlige foredrag. Her får man 20 minutter med eksperterne, hvor de fortæller bagom historien og analyserer og perspektiverer den til H.C. Andersens tid, liv og person.

Tryllebindende fortælling af eventyrene

Inden eksperternes udlægning vil professionel fortæller, Kari Brinch, tryllebinde publikum med sin fortælling af eventyrene. Hun vil give liv og stemme både til de kendte og mindre kendte eventyr.

”Med sin fortællekunst giver Kari eventyrene nyt liv i kontekst af forskernes analyse. Hun skaber nærvær og fællesskab omkring de historier, og den forfatter, vi alle sammen kender så godt. Det gør, at man kommer endnu dybere i H.C. Andersens eventyrlige univers og hans fantastiske fortællerevne – og så er det bare altid en god oplevelse, at høre en god historie”, fortsætter Anne Høgedal.

Oplæsningen tager omkring 20 minutter. Efter fortælling og ekspert-oplæg er der 20 minutter til at publikum kan stille spørgsmål. Det giver publikum muligheden for at stille deres nysgerrighed overfor dem, der ved mest om H.C. Andersen.

Helt unikke rammer

De eventyrlige foredrag finder sted i Odenses Adelige Jomfrukloster, hvor man på helt særlig vis kan træde i H.C. Andersens fodspor. H.C. Andersen var nemlig selv gæst i Odenses Adelige Jomfrukloster. Klostret er normalt ikke åbent for besøgende, og dermed vil det være en ganske særlig oplevelse at opleve foredraget i de helt unikke rammer. Om end, der ikke vil være nogen rundvisning i Odenses Adelige Jomfrukloster, så får man stadig et sus af den historiske oplevelse.

Eventyrlige foredrag finder sted i Odense Adelige Jomfrukloster - Albani Torv 6, 5000 Odense C, d. 21., 22. og 24. august kl. 15:30-16:30 eller kl. 17:00-18:00. Foredragene er gratis men kræver billetreservation.

Reserver billet

Reserver din billet på H.C. Andersen Festivals hjemmeside her.

Der er også et særligt program for skoleklasser, på H.C. Andersen Festivals hjemmeside her.

Artiklen blev oprindeligt bragt på H.C. Andersen Festivals hjemmeside www.hcafestivals.dk i juni 2022.

Redaktionen afsluttet: 15.08.2023