CISC - Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund

Kan og skal der udvikles flere selvstyrende landsbyer?

CISC har i perioden 2021-2023 gennemført forskningsprojektet ’Civilsamfundets betydning for lokal udvikling’ som viste, at civilsamfundet i landsbyer spiller en større rolle for det lokale sociale liv og at der i både foreningerne og blandt borgerne er en større villighed til at bidrage til den lokale udvikling, end der er i mere urbaniserede områder i landdistrikter. Men på trods af dette, var der i de undersøgte kommuner få eksempler på, at civilsamfundet i landsbyerne havde løftet større kollektive opgaver, som kommunerne ikke længere havde mulighed for at løfte. Med kollektive opgaver sigtes til civilsamfundets involvering i såvel mere interessebestemte aktiviteter, såsom at sikre et udbud af forskellige typer af aktiviteter eksempelvis inden for kultur og sport, som i mere velfærds- og driftsorienterede opgaver som fx frie, selvejende skoler, daginstitutioner, plejehjem samt faciliteter og fysiske rammer for befolkningens kultur-, fritids- og idrætsaktiviteter, mødevirksomhed samt fester. I de tilfælde, hvor civilsamfundet lokalt er lykkes med at løfte nogle af disse opgaver, er det især de mere aktivitetsbestemte opgaver, mens der er væsentligt færre eksempler på, at civilsamfundet lokalt på lang sigt evner at løfte de mere velfærds- og driftsorienterede opgaver.

Der er imidlertid en række mindre lokalsamfund i landdistrikter, hvor civilsamfundet i højere grad forsøger at løfte sådanne kollektive indsatser. Men vi ved ikke, hvor udbredte sådanne ’selvstyrende landsbyer’ er, og hvilke strukturelle og kulturelle forhold, der synes at gøre det muligt at opretholde og udvikle sådanne ’selvstyrende landsbyer’.

Formålet med dette projekt er på den baggrund at undersøge udbredelsen af sådanne landsbyer, hvori civilsamfundet evner at løfte indsatser ekstraordinært, hvad der karakteriserer disse landsbyer og indsatser, og hvad der kan forklare dem. Målet med undersøgelsen er at analysere, hvilke faktorer, der har betydning for, at landsbyer i højere grad kan klare sig selv – og på den baggrund at udvikle handlinger, som kan igangsættes af eksempelvis offentlige myndigheder og fonde, der ønsker at understøtte udviklingen i landdistrikterne.

Forskningsprojektet besvarer følgende forskningsspørgsmål:

1. Hvor udbredt er ’selvstyrende landsbyer’ i landkommuner i Danmark?
  2. Hvilke typer af opgaver løser civilsamfundet i disse selvstyrende landsbyer?
  3. Hvad kendetegner ’selvstyrende landsbyer’ (historie, kendetegn ved civilsamfundet, samspil mellem aktører, demografi, geografisk lokation mv.)?
  4. Hvordan kan lovgivning, offentlig økonomisk støtte samt samarbejde med offentlige myndigheder understøtte ’selvstyrende landsbyer’?

Projektets varighed: 01.01.2024 til 31.07.2027
Forskere på projektet: Lektor og Centerleder Evald Bundgård Iversen og Professor Emeritus Bjarne Ibsen

Sidst opdateret: 11.04.2024