Vindtunnel

Vindtunnel til tværfaglig undervisning

Fabrikant Mads Clausen Fond bevilliger 88.000 kr. til vindtunnel til Center for Industriel Mekanik.

Af Charlotte Bolding Andersen, 17-12-2020

Inspireret af den danske vindmøllepioner Poul La Cours åbne vindtunnel på Askov Højskole (billede nedenfor), som han anvendte i sin forskning og undervisning af grundlæggerne af det danske vindmølleeventyr, vil vi bygge en moderne version (se skitsen nedenfor) til undervisningsbrug på Center for Industriel Mekanik på SDU Sønderborg.

De studerende og lokale gymnasieelever vil kunne designe og 3D printe deres egne møllevinger til rotorer op til 70 cm i diameter. De kan designe og bygge deres egne generatorer samt effektelektronik til at styre den lille mølle.

Kilde: Poul La Cour Fonden

Tunnelen vil således indgå som en tværfaglig laboratoriefacilitet på alle tre ingeniøruddannelser i elektronik, mekatronik og de kommende uddannelser i maskinteknik. Derudover vil tunnelen blive anvendt i et samarbejde mellem SDU og de lokale gymnasier, hvor eleverne skal opleve begejstringen for teknik hos SDU’s undervisere i en praktisk og klimarelevant ramme.

Kontakt

Kontakt venligst Professor Morten Hartvig Hansen for yderligere information om projektet: mortenhhansen@sdu.dk – Tlf. 6550 1626.

Redaktionen afsluttet: 17.12.2020