
 1 

Analyseopgaven 

 

 
I denne prøve skal du analysere og vurdere en problematik, der omhandler journalistikkens virke, 

og du skal demonstrere, at du ikke alene kan analysere og reflektere over problematikken, men også 

kan udtrykke egne vurderinger og holdninger til sagen. Det subjektive er med andre ord vigtigt her. 

 

I år sætter vi særligt fokus på forholdet mellem journalister og deres kilder, og vedlagt denne 

opgave-beskrivelse er en række tekster (også nævnt nedenfor), som du skal tage afsæt i, når du 

skriver en lederartikel om emnet, ligesom massevis af danske dagblade gør hver dag. 

Du bestemmer selv, hvad du vil fokusere på i din avisleder, så længe din analyse tager afsæt i et 

eller flere elementer af det vedlagte materiale. Udover det vedlagte materiale er du også meget 

velkommen til selv at bruge egen viden fra andre sammenhænge, egne erfaringer mv. 

Du skriver i dette tilfælde selv din lederartikel så kort eller langt, som du synes, at det er relevant, 

men for en god ordens skyld skal det bemærkes, at dette også er en test på tid, en test af dine evner 

til at fokusere på det væsentlige og en test af dine evner til at kommunikere overbevisende. 

Det betyder, at de færreste – hvis overhovedet nogen – på den afsatte tid vil kunne komme omkring 

alle de relevante og interessante aspekter i materialet og om problemstillingen. Udvælg derfor gerne, 

hvad du selv synes er allermest interessant og formidlingsmæssigt relevant. 

 

Det vedlagte materiale rummer: 

 

”Medier får kritik for at betale kilder.” Nyhedsartikel bragt i Politiken efter afsløringerne af Se og 

Hørs arbejdsmetoder. 

 

”Over stregen.” Anmeldelse fra Weekendavisen af bogen ‘Livet det forbandede’ af Ken B. 

Rasmussen. Bogen satte i gang i skandalen om Se og Hør. 

 

“Alle er bange for sladderpressen.” Nyhedsartikel bragt i Berlingske omhandlede den britiske 

medieskandale vedr. avisen News of the World. 

 

”Slå tilbage mod Se og Hør.” Leder bragt i Børsen. 

 

“Medier siger blankt nej til at betale kilder.” Nyhedsartikel bragt i Fagbladet Journalisten, 

journalisten.dk. 



 2 

Medier får kritik for at betale kilder 
Politiken | 01.05.2014 | Side 4 | 1710 ord 

 
Dansk Journalistforbund, Danske Medier og medieforsker vil diskutere de presseetiske regler oven 

på Se og Hør-skandale. »De lever ikke i den virkelige verden«, siger Ekstra Bladets chefredaktør 

Poul Madsen. 

AF KRISTINE DAM JOHANSEN, LOTTE THORSEN OG MIKKEL VUORELA 

Sagen om Se og Hørs angivelige lovbrud kan få konsekvenser for de journalistiske retningslinjer. 

For selv om omfanget af sagen om betaling for adgangen til en række personers kreditkortodata 

langtfra er afklaret, er nogle mediers praksis med at betale kilder for tips kommet under beskydning. 

 

Faktisk kan det aldrig retfærdiggøres, mener journalistisk direktør i de private mediers talerør, 

Danske Medier, Christian Kierkegaard. »Jeg bliver forarget over, at medier giver tiphonorarer. Jeg 

har svært ved at forestille mig situationer, hvor det kan være nødvendigt«, siger han. 

 

»Medierne risikerer, at kilder henvender sig for at få en økonomisk belønning og føler sig fristet til 

at begå kriminelle handlinger og fremskaffe informationer på ulovlig vis«. Dansk Journalistforbund 

bakker op om kritikken og lukker i samme ombæring op for muligheden for at justere reglerne for 

god presseskik, så de såkaldte tiphonorarer bliver nævnt. Dog afventer begge organisationer, at 

Vestegnens Politi har fremlagt deres redegørelse for, hvad der er foregået i den aktuelle sag, hvor 

ugebladet Se og Hør er mistænkt for at have betalt en kilde med adgang til fortrolige 

kreditkortoplysninger for at sælge oplysningerne videre til bladet. 

 

Kendte til ' kreditkortmanden' 
Journalist Kenth G. Madsen, der var ansat på Se & Hør 1999-2011, bekræfter over for Politiken, at 

han igennem et par år af og til hørte ' kreditkortmanden' omtalt af kolleger på ugebladet. 

 

»Selv om det har været holdt inden for en sluttet kreds, er sådan noget svært at holde hemmeligt 

over en længere periode på en lille redaktion«, siger Kenth G. 

 

Madsen, der eksempelvis husker, at ' kreditkortmanden' blev omtalt, i forbindelse med at kolleger 

skulle ud at rejse, fordi kendte via deres kreditkort var blevet sporet til en bestemt destination. 

 

Selv har han - så vidt han ved - aldrig arbejdet på tips fra kilden, der havde adgang til oplysninger 

om de kendtes brug af kreditkort. 

 

»Men når en redaktionssekretær kommer og siger: »Kan du ikke lige prøve at ringe, for vi har hørt 

at «, så ringer man jo til den pågældende uden at vide, hvor tippet kommer fra«, siger han. 

 

Ifølge Kenth G. Madsen er det usandsynligt, at de skiftende chefredaktører ikke har kendt til 

arbejdsmetoden. 

 

»Hvis manden har fået udbetalt penge, kan det jo ikke foregå uden chefredaktørens vidende, men 

der var selvfølgelig flere, der havde prokura til at skrive under«. Hvor den praksis, som Se og Hør 

er beskyldt for at benytte, er åbenlyst ulovlig - med en straframme op til seks år i yderste 



 3 

konsekvens - er der ikke noget ulovligt i at betale folk for at tippe om en god historie eller sende et 

billede ind, men hos Dansk Journalistforbund mener formand Mogens Blicher Bjerregård, at det er 

»principielt forkert« at honorere kilder for tips om gode historier, selv om han anerkender, at der 

kan være »helt særlige situationer«, hvor det kan retfærdiggøres. 

 

»Jeg er bekymret for, hvordan man sikrer sig etikken, hvis man begynder at købe sig til historier på 

den måde. Det er ikke en farbar vej, at tip bliver en handelsvare«, siger han. 

 

Professor og medieforsker på RUC Mark Ørsten bakker ligeledes op og kalder det »en rigtig god 

idé« at få skrevet ind i de presseetiske regler, at danske medier ikke bør betale for tips. 

 

»Der kan stilles en masse spørgsmål til den type journalistik, som man betaler for. Og set i lyset af 

sagen på Se og Hør opfordrer man måske også indirekte folk til at begå ulovligheder ved at love 

dem penge for forskellige typer af historier«. 

 

Ekstra Bladet vil fortsætte 
 

Det er ikke lykkes Politiken at få en kommentar fra de ansvarlige chefer hos Se og Hør og Aller, der 

ejer bladet, om betaling af kilder. 

 

Se og Hør er imidlertid ikke det eneste medie, der betaler for tips. Hos Ekstra Bladet giver man op 

til 1.000 kroner for et »rigtig godt tip«, og det er en praksis, som chefredaktør Poul Madsen 

overhovedet ikke ser noget forkert i. 

 

»Vi betragter det som et ulejlighedshonorar. 

 

Alle andre er så - undskyld mig - pissehellige, at de ikke tilbyder noget - i hvert fald officielt, og så 

toner vi rent flag og siger: Du kan få en plovmand her hos os for et godt tip. Ingen bliver fede af det. 

 

Vi betaler maksimalt 1.000 kroner«, siger han. 

 

For Dansk Journalistiforbunds og Danske Mediers bekymring og forargelse er der ikke megen 

forståelse. 

 

»De lever i en anden verden end min. 

 

Jeg lever i den virkelige verden. Jeg giver gerne tiphonorarer på et begrænset beløb. 

 

Der er ikke tale om checkhæftejournalistik«.  

 

Men giver det ikke incitament til ulovligheder?  

 

»Folk begår ulovligheder og tager ulovlige billeder, men vi viderebringer ikke ulovligheder med 

åbne øjne«. 

 

 

 

 



 4 

Fakta: SE OG HØR-SAGEN OVERBLIK 
Syv medarbejdere på Se og Hør blev i aftes sendt hjem. Ifølge chefredaktør Niels Pinborg står 

medarbejdernes navne i mails, som har forbindelse med sagen om den hemmelige kilde, der skal 

have forsynet ugebladet med kreditkortoplysninger om kendte og kongelige. 

 

Det er uvist, hvornår, eller om, de ansatte vender tilbage til deres job. 

 

Sagen fik i går konsekvenser for endnu en tidligere ledende medarbejder på Se og Hør, som nu er 

ansat som redaktionschef på Ekstra Bladet. Lise Bondesen »går på ferie, indtil sagen er bedre 

afklaret og faldet mere til ro«, skriver EB-chefredaktør Poul Madsen til de ansatte ifølge JP. 

 

Første oplag af ' Livet, det forbandede' på 5.000 eksemplarer blev i går udsolgt, dagen efter at bogen 

udkom. 

 

 

HOVEDPERSONERNE I EN MEDIESKANDALE 
 

Journalister på ugebladet Se og Hør har ifølge en ny bog og flere tidligere medarbejdere på bladet 

købt kendtes fortrolige kreditkortoplysninger af en medarbejder, der arbejdede for Nets, som står 

for alle danskeres Visa/Dankort-transaktioner. 

 

Overvågningen har angiveligtfundet sted fra 2008 til 2012. Mens historien ruller, bliver stadig flere 

personer og institutioner involveret. 

 

Ken B. Rasmussen er forfatteren, der startede hele sagen med bogen ' Livet, det forbandede'. Var 

selv journalist på Se og Hør indtil årsskiftet 2011-12, hvor han blev fyret. 

 

Bogen er efter hans eget udsagn »kontant afregning« og er en blanding af fakta og fiktion. Som 

journalist har han selv brugt oplysninger fra den såkaldte tys-tys-kilde. 

 

 

TYS-TYS-KILDEN 
It-ekspert, som arbejdede for NETS (tidligere PBS) fra 2007 til 2012. Arbejdet foregik via 

underleverandøren IBM. Den nu 45-årige mand modtog ifølge bogen 10.000 kroner sort hver 

måned for at levere de følsomme oplysninger til journalisterne på daglig basis. Han omgås ifølge 

flere aviser fortsat med SE og HØR journalister. Siden hans identitet blev kendt, er det kommet 

frem, at han har udført opgaver for Nordea som konsulent. De har nu meddelt hans arbejdsgiver, at 

banken ikke vil bruge ham som konsulent igen. 

 

 

CHEFREDAKTØRERNE 
Chefredaktørerne har ansvaret for bladet, men det er endnu ikke dokumenteret, om den enkelte 

redaktør kendte til ulovlighederne som påstået i bogen. Eksperter vurderer, at redaktørerne risikerer 

op til seks års fængsel for den ulovlige brug af fortrolige oplysninger. 

 

Henrik Qvortrup, chefredaktør fra 2002 til 2008. 

 

Her blev aftalen med ' tys-tys-kilden' angiveligt lavet. 



 5 

 

Indrømmer at have mødt manden og udbetalt penge til ham, men nægter at have kendt til ulovlige 

oplysninger. Fratrådte tirsdag som politisk kommentator på TV 2. 

 

Per Ingdal var konstitueret chefredaktør 2008-09. 

 

Er i dag udgiverdirektør ved Aller. 

 

Kim Henningsen, chefredaktør 2009 til 2013. 

 

Trak sig fra posten på grund af sygdom. 

 

Niels Pinborg, nuværende chefredaktør. 

 

Blev ansat 1. november 2013 og nægter ethvert kendskab til brug af ' tys-tys-kilden' og ulovlige 

kreditkortoplysninger. 

 

I går aftes sendte han syv ansatte på Se og Hør hjem. 

 

 

JOURNALISTERNE 
 

Især én journalist havde ifølge bogen kontakten med ' tys-tys-kilden'. Han var blandt andet skribent 

på artikler om prins Joachims og prinsesse Maries bryllupsrejse i Canada, hvor 

kreditkortoplysninger skulle være brugt til at opspore parret. 

 

Han oplyser til B. T., at han intet har foretaget sig, som hans redaktører ikke har bedt ham om. Flere 

journalister på ugebladet brugte oplysninger fra den hemmelige kilde, herunder Ken B. Rasmussen, 

skriver han i bogen. 

 

 

DE KONGELIGE 
Prins Joachims og prinsesse Maries bryllup blev angiveligt den begivenhed, som skubbede 

overvågningen i gang. Det var et scoop, hvis man kunne finde dem på deres bryllupsrejse, hvilket 

Se og Hør ifølge bogen gjorde via deres kreditkortoplysninger. Også prins Henrik skulle være 

overvåget. 

 

 

DE KENDTE 
Remee, kronprins Frederik og kronprinsesse Mary, Michala Kjær, Rigmor Zobel, Casper 

Christensen, Iben Hjejle, Oliver Bjerrehuus, Line Baun Danielsen, Cecilie Frøkjær, Janni Spies, 

Sydney Lee, Caroline Fleming, Morten Helveg Petersen og Lars Løkke er blandt de kendisser, der 

angiveligt har fået deres oplysninger lækket. Flere af dem har bekræftet detaljer, som de mener, Se 

og Hør må have fra ' tys-tys-kilden'. For eksempel fortæller bogen, at Se og Hørs journalister vidste, 

at Line Baun Danielsen havde været på privathospital i 2009. Historien blev aldrig bragt, men Line 

Baun har over for B. T. bekræftet, at hun var på pågældende hospital. 

 

Morten Helveg Petersen har anmeldt Se og Hør til politiet. 



 6 

BLADDIREKTØREN 
Adm. direktør i Aller Media A/S Pål Thore Krosby, bedyrer, at daværende chefredaktør Henrik 

Qvortrup i 2007 lovede ham, at danske Se og Hør ikke brugte ufine metoder. 

 

Det norske søsterblad var i 2007 anklaget for at købe oplysninger om kendte. Aller har hyret 

advokat Henrik Stagetorn til at stå for en uvildig undersøgelse af sagen. 

 

 

BLADEJERNE 
Betina Aller er det mest kendte medlem i Allerfamilien, som har bestemmelsesretten over Aller 

Holding A/S. 

 

Den udgiver blandt andet Se og Hør og mange andre blade i hele Norden. Familien havde i går aftes 

endnu ikke udtalt sig i sagen. 

 

Siden 2007 har IBM taget sig af serverdriften for Nets (tidligere PBS), som håndterer alle danskeres 

Visa/Dankort. I 2008 begyndte en medarbejder - ' tys-tys-kilden' - tilsyneladende systematisk at 

trække oplysninger ud af systemet - uden at det blev opdaget. IBM hjælper politiet med at 

undersøge, hvad der er sket. 

 

Nets (tidligere PBS) står for alle danskeres Visa/dankort-transaktioner og skulle stå inde for 

sikkerheden. Men noget tyder på, at sikkerheden ikke blev ordentligt indarbejdet, da man i 2007 

outsourcede serverdriften til IBM. It-eksperter undrer sig over, at den mulige læk overhovedet 

kunne ske. 

 

 

EFTERSPILLET 
 

Nordea har bebudet, at man vil undersøge, om ' tys-tys-kilden' har haft omgang med oplysninger, 

som han ikke burde i forbindelse med konsulentarbejde for banken. Hans opgaver har dog ikke 

bragt ham i nærheden af sådanne oplysninger. 

 

Politiet er i gang med en efterforskning af sagen. Flere eksperter, organisationer og politikere 

efterlyser en opstramning af sikkerheden omkring borgernes private oplysninger. 

 

Anmeldelse: Over stregen 
Weekendavisen | 02.05.2014  

 
Se og Hør. »Det typiske mønster er, at når man har nærmet sig den moralske grænse, så er det 

nemmere at gå et lille stykke længere næste gang.« Tidligere Se og Hør-medarbejder om livet på et 

blad, hvor virkeligheden og loven ikke måtte stå i vejen for historierne. 

Ken B. Rasmussen: Livet, det forbandede. 382 sider. Bogkompagniet. Udkom mandag. 

 

Af PEER KAAE 

 

I MIT lille kontor i den store rustrøde bygning i Valby sad jeg for år tilbage og ventede på, at 



 7 

redaktionschefen fra Se og Hør kaldte os journalister til møde. På det tidspunkt ulmede et opgør 

mod Henrik Qvortrups nye linje: Stikkerlinjen, tiptelefonen, betaling af kilder, paparazzi og ikke 

mindst afsløring af utroskab - der tidligere var utænkeligt - var nu hverdag på Danmarks største 

ugeblad. Et skred var sket. 

 

Journalisterne på bladet vogtede på hinanden, lavede alliancer på kryds og tværs og plejede egne 

interesser af frygt for at blive fyret. Henrik Qvortrup vidste, at jeg og et par andre var imod de nye 

tiltag, og derfor satte han nu tingene på plads med den gode gamle læresætning, at hvis nogen af os 

ikke kunne lide lugten i bageriet, så måtte vi finde et andet. 

 

Nu var det ikke længere nok, at vi journalister gik til stregen, vi skulle være klar til at bryde loven. 

 

Kort efter, den 19. maj 2005, stak Qvortrup hovedet ind på mit kontor, hvor væggene var fyldt af 

billeder fra en svunden og festlig tid i Se og Hørs tjeneste. 

 

»Kan vi mødes klokken 14?« »Ja, selvfølgelig.« Præcis klokken 14 sad jeg i den røde plysstol over 

for Henrik Qvortrup, der lige skulle færdiggøre en mail. Han vendte sig imod mig og sagde: »Tiden 

er kommet, Peer, hvor jeg må sige dig op... Du taler dårligt om mig. Du ligefrem holder hof og 

underholder med kritik af mig og min nye kompromisløse linje her på Se og Hør.« »Er det dit 

endelige svar,« forsøgte jeg. 

 

»Ja, det er det,« sagde Qvortrup og kiggede over de smalle briller. 

 

HISTORIEN om Qvortrup, min fyring og redaktionsmødet, hvor han proklamerede, at vi skulle 

være klar til at bryde loven, er ikke ny. Den er taget fra min bog I Sandhedens Tjeneste, som jeg 

skrev på baggrund af 17 års ansættelse på Se og Hør. Da bogen udkom i 2009, var der ikke én 

journalist, der studsede over, at udviklingen på Se og Hør betød, at bladet ikke længere kunne laves 

inden for lovens rammer. 

 

Min bog skabte masser af omtale, men det var typisk om historier om kändiser. 

 

Men to historier, som er omtalt i min bog, tegnede et billede af, hvad vi kunne vente fra bladet ude i 

horisonten. Den ene var en stribe meget personlige telefonaflytninger af en højtstående politiker, 

som var så afslørende, at Qvortrup - med rette i øvrigt - straks beordrede mig på paparazzi-

overvågning. Selve metoden, aflytningen foregik på, var i øvrigt at sammenligne med det, som 

News Of The World gjorde i England. 

 

Den anden var en historie om Rolling Stonesforsanger Mick Jagger, der havde været indlagt på 

Gentofte Hospital. 

 

Begge historier kom kun i hus, fordi Qvortrup havde indført kildebetaling. Den mand, som aflyttede 

politikeren, sendte mig kun disketten med telefonaflytningerne, fordi han kunne tjene et sted 

mellem 5.000 og 50.000 kroner. Og kilden til Mick Jagger på Gentofte stjal ligefrem Jaggers 

sygejournal, så historien kunne dokumenteres, fordi der vankede kontant afregning. 

 

Jeg var aldrig kommet i nærheden af den slags historier og slet ikke dokumentation i den klasse, 

hvis ikke der var sedler på bordet. 

 



 8 

Skredet i dansk ugepresse kom med betalingen til kilderne og indførelse af stikkerlinjen - og 

udviklingen tog fart, fordi Qvortrup med egne øjne kunne se, at det gav historier af hidtil uset høj 

karat. Ken B. Rasmussens nye bog Livet, det forbandede, som udkom i denne uge, ligger i den 

forstand i klar forlængelse af min fra 2009. 

 

I Rasmussens roman kommer hovedpersonen Sønderjyden ind på det fiktive blad Set og Hørt. 

 

præcis 1.000 dage efter, at min bog slipper taget, og derfor kan den, selv om det er en roman, 

bruges til at beskrive den dramatiske udvikling og det skred i moral, etik og journalistik, der er sket 

i underholdnings-og sladderpressen. 

 

På det opdigtede blad Set og Hørt genkender jeg hver en figur, Ken B. Rasmussen tegner, og hans 

beskrivelse af redaktionen og livet på denne er hård, men mesterlig og leveret med lige dele 

kynisme, ironi og humor. 

 

I bogen afslører Sønderjyden, at han får en kilde, Bjarne, der arbejder hos IBM og NETS. 

 

Han er Sønderjydens mand - for han kan overvåge de kendtes kreditkort-transaktioner. Prins Henrik 

i Thailand, Line Baun på lægeklinik og Casper Christensen på cafeen Swingers i USA. 

 

Bjarne overvåger alle de kongelige - undtagen Dronningen, fordi hun ikke har et kreditkort. 

 

Når statsministeren køber to fadøl på Færøerne, eller en anden kendt får adgang til pornoherligheder 

på nettet, går der mindre end et minut, før Sønderjyden får en SMS fra Bjarne, der til gengæld får 

10.000 om måneden sort for at servicere Sønderjyden med de for et sladderblad uvurderlige detaljer. 

 

SELV om BT efter ugers research som det første medie kunne afsløre, at det rent faktisk forholdt 

sig på præcis samme måde i virkeligheden, som beskrevet i bogen, så var det nok de færreste, der 

troede på, at det rent faktisk var sandt. 

 

Men er der så langt fra at købe telefonaflytninger og stjålne sygejournaler til at overvåge kendte 

danskere via deres kreditkort? Det er tre sider af samme sag. Derfor kom det ikke som nogen 

overraskelse for mig, da lavinen rullede. Henrik Qvortrup sagde sit job op på TV2, og han viste sig 

som den eneste chef, der havde mod og mandshjerte til at løfte bare lidt af sløret for, hvad der er op 

og ned i forbindelse med det, der ligner den største presseetiske skandale i danmarkshistorien. 

 

Samtlige andre chefredaktører på Se og Hør i perioden 2008 til 2012 har enten ingen kommentarer, 

eller de påstår, at de ikke kendte til systematisk overvågning af kendte og kongelige. 

 

Det er skæbnens ironi, at Se og Hør nu selv er centrum i den største skandale i dansk presse, og 

tidspunktet kan ikke være værre. NETS skal sælges, og politikerne har bedyret, at der bestemt ikke 

er nogen, der kan komme i nærheden af vores tophemmelige kreditkort-oplysninger. Så viser det sig, 

at Se og Hør for angivelig 10.000 kroner sort om måneden har overvåget, hvem de ville. Og måske 

er det kun toppen af isbjerget. 

 

Berlingske kunne et par dage efter afsløre, at NETS-kilden - i den virkelige verden altså - var med i 

Se og Hørs vinklub, og weekenden før bogen udkom, var han akkrediteret til Top Charlie koncert 

med Kandis i Parken. 



 9 

 

Ifølge BT's dokumentation har flere håndfulde medarbejdere og chefer kendt til den systematiske 

overvågning af kendte og kongelige, og netop denne detalje, at stort set hele bladet var involveret, 

kan have så vidtrækkende konsekvenser, at det i sidste ende kan lukke bladet, som det skete i 

England med News Of The World. 

 

KEN B. Rasmussen beskriver ikke krystalklart i Livet, det forbandede, hvordan man kan få folk til 

at overvåge kendte mennesker via ulovlige metoder. Men han har en historie, som er typisk for Se 

og Hør-medarbejdere i det virkelige liv og derfor indirekte bidrager til en forklaring. 

 

Som alle praktikanter og mange journalister møder Sønderjyden i bogen skeptisk op og tror, at han 

kan ændre, udfordre og gøre en forskel på det gamle blad, der er dybt forankret i traditioner og vi 

plejer-argumenter. Sønderjyden sendes på en Gå-i-byen-opgave i biografen, hvor han får afsky for 

skabede kändiser på den røde løber, og det viser sig, at han ikke kan finde ud af at løse en sådan 

opgave. Derfor går Sønderjyden sin egne veje. Han vil tjekke toiletterne på et stort 

underholdningsprogram for kokain, og det forslag får et kort sekund hans chefredaktør, Den 

Skaldede, til at kigge op fra sin mobil, og historien ender ugen efter på forsiden - som hans første. 

 

Han får et »high«, som han kalder det. Den Skaldede, naturligvis bygget over Qvortrup, ser noget i 

Sønderjyden, han kan bruge i sin plan. Han roser Sønderjyden og pludselig er Set og Hørt verdens 

bedste arbejdsplads. Nu lever Sønderjyden op til redaktørens forventninger med en historie om 

partiformanden, der har fået lavet sort arbejde. En forside, der påvirker folketingsvalget og i sidste 

ende knuser partiformandens karriere. 

 

Den Skaldede og Sønderjyden skaber en hemmelig alliance - det er de to mod resten af Danmark. 

Den Skaldede stikker efter 14 dages pressehetz Sønderjyden en kuvert med en betalt ludertur til 

Gran Canaria. Sønderjyden er købt og betalt. 

 

Pengene er selvfølgelig også et argument i den virkelige verden. Journalister på Se og Hør får deres 

job godt betalt - nogle af dem så godt, at de aldrig kan få et job noget andet sted til den samme hyre. 

Men det typiske mønster er, at når man har nærmet sig den moralske grænse, så er det nemmere at 

gå et lille stykke længere næste gang. Akkurat som Sønderjyden, der langsomt nærmer sig det 

ulovlige værktøj overvågning. Når man én gang er gået over sin egen personlige grænse, så skrider 

fornuften og virkelighedssansen, når man står i samme situation ugen efter - og til sidst er det ikke 

noget stort problem. 

 

En anden motivationsfaktor er chefens begejstring. 

 

På Se og Hør er medarbejderne ikke forvænte med, at cheferne har den store tiltro til deres evner, 

fordi så mange af historierne i virkelighedens verden falder på gulvet eller fra hinanden. 

 

En forsidebasker giver selvtillid, ro, og måske lægger den dybest set også en dæmper på de 

mindreværdskomplekser, som mange Se og Hørjournalister præges af. 

 

Selv om de fleste journalister - i hvert fald i min tid - var hamrende dygtige, så var det svært at 

ignorere, at lige meget hvor man viste sig, så var der ingen, der tog arbejdet alvorligt eller regnede 

det for noget. 

 



 10 

Internt på redaktionen gav det også anerkendelse blandt kollegerne, når man havde fået en helt 

utrolig historie hjem. Flere medarbejdere ændrede ligefrem kropssprog, når de gik gennem kantinen 

efter at have lavet en historie, som hele Danmark talte om den pågældende uge. 

 

De senere år er frygten for fyring også kommet til. I Mogens E. Pedersens tid lød det, at vi kun 

kunne blive fyret, hvis ledelsen opdagede, at vi stjal af kassen. 

 

Sådan er det ikke mere, fordi Qvortrup fandt ud af, at det var langt nemmere at få de unge nyansatte 

journalister til at nærme sig stregen, og gå den sidste meter, som han formulerede det, end de gamle, 

som kendte og havde mærket konsekvenserne på egen krop. Præcis som det sker i bogen, hvor Den 

Skaldede langsomt spinder sit net ud over Sønderjyden og får ham gjort til sin trofaste lakaj, der 

bryder loven for at få historierne hjem og smil frem på chefens læber. 

 

Sønderjyden vil gøre alt for Den Skaldede, men akkurat som i virkeligheden ender han med blive 

svigtet, som så mange Se og Hør-medarbejdere er blevet det gennem tiden. 

 

I Livet, det forbandede forlader Den Skaldede Set og Hørt. Tappet for de sidste kræfter forlader han 

glashuset ved havnefronten som en vred, bitter og hævntørstig mand. Og her ligger en alvorlig 

morale begravet, for sporene skræmmer efter medarbejdere, som enten er fyret eller har forladt de 

trygge rammer på Se og Hør. Der er ikke mange, der har klaret den, og flere har drukket sig ihjel, 

begået selvmord eller er ganske simpelt gået i hundene. 

 

Se og Hørs medarbejdere betaler også en høj pris for at lave det blad, som i bund og grund er 

umuligt at lave inden for lovens rammer. For virkeligheden er ikke god nok til Se og Hør. 

 

Alle er bange for sladderpressen 

Berlingske | 03.05.2014 
Når et kommercielt medie som Se og Hør betaler kilder for information, sætter råddenskaben i 

pressen ind. Det påpeger Nick Davies, den britiske journalist bag afsløringerne af 

aflytningsskandalen på skandalebladet News of the World - som måtte lukke. 

Af Michael Bjerre 

LONDON: Han er netop ved at lægge sidste hånd på bogen »Hack Attack« om aflytningsskandalen, 

der lukkede mediemogulen Rupert Murdochs sensationsavis News of the World - en skandale der 

på mange måder er et britisk spejl af Se og Hør-sagen i Danmark. 

 

Og Nick Davies kender da også den britiske medieskandale bedre end de fleste, for han var den 

prisbelønnede journalist, der i 2011 fik den til at rulle. 

 

Her skrev han en forsidehistorie om, at News of the World allerede i 2002 havde ladet en 

privatdetektiv hacke beskeder efterladt på en mobiltelefon tilhørende den forsvundne 13-årige 

skolepige Milly Dowler, der senere viste sig at være blevet myrdet. 

 

Artiklen udløste et ramaskrig, og i dagene efter væltede det frem med lignende historier. 

 



 11 

Hundredvis af kendte - skuespillere, fodboldspillere og politikere - havde gennem en årrække 

systematisk fået hacket deres mobiler af Storbritanniens største søndagsavis, men også 

soldaterenker var blevet hacket for at skaffe informationer til artikler. 

 

Lige siden har britisk presse ikke været den samme. Leveson-kommissionen har kulegravet 

pressens arbejdsmetoder, den kulørte tabloidpresse er kommet under pres for at opføre sig mere 

etisk korrekt og holde sig inden for lovens rammer, og en række redaktører og journalister er i dag 

tiltalt for såvel aflytning af mobiler som for ulovlig betaling af kilder, herunder af politibetjente og 

embedsmænd. 

 

Nick Davies er ikke i tvivl om, hvorfor der gik så mange år, før såvel den britiske sladderpresse 

som Se og Hør i Danmark blev afsløret. 

 

»Alle er bange for sladderpressen og dens magt,« siger han i et interview med Berlingske. 

 

Politi og politikere så til 
For Nick Davies har den største overraskelse ved afdækningen af aflytningsskandalen således slet 

ikke været sladderpressens ulovlige metoder. 

 

Nej, den største åbenbaring for ham har været at se, hvordan News of the Worldaflytningsskandalen 

forgrenede sig til toppen af samfundet. Afdækningen har trukket tråde til såvel politietaten som det 

politiske system. Politifolk lod sig besnakke og bespise af folk fra sladderpressen, og to politichefer 

måtte gå af på grund af afsløringerne. 

 

Den ene premierminister efter den anden dyrkede tæt omgang med Rupert Murdoch og hans topfolk. 

Premierminister David Camerons meget nære venskab med Rebekah Brooks, den hovedtiltalte 

tidligere chefredaktør for News of the World, er blevet udpenslet i detaljer. Blandt andet red de 

sammen. 

 

»Jeg havde forstået, at der blandt nogle af vore nationale aviser var en vane og rutine med at begå 

kriminalitet for at sikre sig information,« siger Nick Davies: »Hvad, jeg ikke havde fanget, var i 

hvilken grad, denne skandale ville sprede sig til andre områder af det offentlige liv. Til 

pressenævnet, der kendte til problemet med kriminalitet, men fuldstændig havde fejlet ved ikke at 

efterforske det. Og til regeringen, der endda tillod ændringer i sin politik for at undgå at rage uklar 

med disse meget magtfulde aviser.« Så på en måde har sagen to lag: Lovovertrædelserne i 

sladderpressen og så den frygt, det skaber hos andre ellers magtfulde aktører i samfundet, der er 

bange for at gribe ind på grund af disse mediers enorme magt? »Ja, adgangen til fortrolig 

information er direkte kædet sammen med magten. 

 

For når du har et medie, der har for vane at udstille folks private liv, særligt deres sexliv, bliver folk 

meget bange for dette medie. 

 

Det er lidt ligesom, når du har en bølle i skolegården. Hvis han rammer blot ét barn hårdt, er det nok. 

Alle er bange for ham bagefter, og de vil adlyde ham. Det er det samme med disse medier. Selv 

politikere og politichefer bliver bange, fordi de kan se, hvad der sker med folk, der kommer på kant 

med disse medier. De bliver ydmyget, deres liv bliver ødelagt, og deres ægteskab går fløjten. Så 

politikerne og politiet bliver også bange for at gribe ind.«. 

 



 12 

Det hele handler om penge 
I Storbritannien har medier i årevis betalt for historier, og Se og Hør er et af de få medier i Danmark, 

der betaler for historier - er dette startskuddet til ulovligheder, som vi har set? »Ja, overordnet set 

handler det hele om penge. I en sund nyhedsorganisation kan folk lide at se sig selv som journalister, 

der undersøger væsentlige samfundsmæssige sager og så offentliggør, hvad de har fundet ud af. I en 

usund nyhedsorganisation tænker folk på sig selv i kommercielle termer, og at de skal tjene så 

mange penge som muligt til deres ejer. Og når journalister først er faldet i den fælde, hvor de tror, 

deres arbejde handler om at tjene penge, så kan alt ske. 

 

Ejerne er glade, og journalisterne på gulvet vil blive sat under pres for at gøre hvad som helst, og 

der vil kun være tilfredshed med journalisterne, så længe de får dem højere oppe i systemet til at 

føle sig godt tilpas. Den konkrete handling med at betale kilder for informationer er en del af alt 

dette. For det er en kommerciel transaktion og en del af en kommerciel kultur.« Nick Davies peger 

på, at presset på medierne absolut ikke er blevet mindre af, at internettet har brudt mediernes 

forretningsmonopol, så de konstant mister flere og flere annoncører og læsere og dermed får færre 

og færre penge i kassen. 

 

»I den kontekst er medierne kommet under et endnu stærkere pres for at finde enhver måde at få 

historier på - selv hvis du ikke har journalisterne til at gøre det på den traditionelle måde. Så i en 

bredere forstand er det ikke overraskende, hvad der er sket.« Har blandt andet din afdækning af 

aflytningsskandalen på News of the World været godt eller dårligt for pressen i Storbritannien? »På 

den korte bane har det været godt. Jeg er overbevist om, at der foregår langt mindre kriminalitet på 

mediernes nyhedsredaktioner i dag. Men på den længere bane tror jeg ikke, at det gør nogen 

forskel,« siger Nick Davies. 

 

»Leveson-kommissionen foreslog en ny slags uafhængig regulering af pressen, og personligt fandt 

jeg anbefalingerne fine. 

 

Men de aviser, der er problemet, angreb kommissionen med det samme gamle miks af vrede og 

forvrængning af sandheden, så slutresultatet er, at vi ikke har fået en ny uafhængig regulator af 

pressen. Og når skandalen bliver historie, tror jeg, at disse aviser vil genoptage deres gamle vaner.« 

 

mic@berlingske.dk 

 

Selv politikere og politichefer bliver bange, fordi de kan se, hvad der sker med folk, der kommer på 

kant med disse medier. De bliver ydmyget, deres liv bliver ødelagt, og deres ægteskab går fløjten. 

Så politikerne og politiet bliver også bange for at gribe ind. 

 

Nick Davies, journalist, der afslørede News of the Worlds aflytninger af kendte i Storbritannien. 

 

Fakta: update 

SE OG HØR-SAGEN DAG FOR DAG 
Mandag d. 28. april. BT skriver, at Se og Hør i perioden 2008-2012 har benyttet sig af en kilde, der 

ulovligt har fodret ugebladet med kreditkortoplysninger, som er blevet brugt til at spore kendte og 

kongelige. 

 

Det er angiveligt en ansat i Nets, det tidligere PBS, der har leveret informationerne. 

 



 13 

Oplysningerne stammer fra Ken B. Rasmussens roman »Livet, det forbandede«. Politiet, Nets og 

Aller iværksætter undersøgelser af den påståede overvågning. 

 

Den nuværende chefredaktør på Se og Hør, Niels Pinborg, afviser at kende noget til overvågningen. 

 

Tirsdag d. 29. april. En række anonyme kilder med fortid på Se og Hør bekræfter påståndene over 

for en række medier. 

 

. Som konsekvens af sagen trækker Henrik Qvortrup sig fra jobbet som politisk kommentator på TV 

2. Hvor han mandag afviste kendskab til kilden, forklarer han tirsdag, at han har mødt den såkaldte 

tys-tys-kilde og ikke vil udelukke, at der er foregået ulovligheder. 

 

Onsdag d. 30. april. Berlingske kan fortælle, at tys-tyskilden stadig er tæt på nuværende ansatte på 

Se og Hør. Lørdag var personen akkreddittet for Se og Hør ved en Top Charlie-koncert i Parken. 

 

. Syv medarbejdere på Se og Hør bliver sendt hjem. 

 

Torsdag d. 1. maj. BT fremlægger mail, der bekræfter, at chefredaktørerne Henrik Qvortrup og Kim 

Henningsen samt 14 andre medarbejdere var bekendte med kildens eksistens. 

 

. Forfatteren til den omstridte bog går til politiet. Han forklarer politiet, at den øverste ledelse i Aller 

vidste besked med henvisning til udgiverdirektør Per Ingdal, der har været konstitueret chefredaktør 

på Se og Hør. 

 

. TV 2 fortæller, at Nets i 2013 blev advaret om, at Se og Hør overvågede kendte og kongeliges 

kreditkort. 

 

Fredag d. 2. maj. Berlingske og Politiken skriver, at anonyme kilder siger, at Per Ingdal vidste 

besked om ulovlighederne. 

 

. I Folketinget kræver et flertal skærpet databeskyttelse i kølvandet på sagen. 

 

. En tidligere ansat i kunderserviceafdeling Nets fortæller, at det »var normalt at kigge på, hvad 

ekskærester og kendte personer brugte deres kort til«.. Radio24syv fortæller, at Se og Hør modtog 

oplysninger om flere hundrede danskere fra sin kilde i Nets. Mest kendte, men også mordeftersøgte 

og trafikofre var på listen, ifølge Ken B.Rasmussen. 

 

Fredag aften skrev BT, at Lise Bondesen, tidligere nyhedschef på Se og Hør, har sagt op på Ekstra 

Bladet. 
 

Leder: Slå tilbage mod Se og Hør  
Børsen | 05.05.2014 | Side 2 |  

 
AF Anders Krab-Johansen 

Tilliden til pressen har lidt et nyt knæk med Se og Hør-skandalen. I forvejen er befolkningens tiltro 

til medierne faldende, og Se og Hørs brug af fortrolige bankoplysninger til at skrive sladderhistorier 

skriver sig desværre ind i den fortælling. 



 14 

 

Se og Hørs manglende etik skader derfor hele pressen og den grundlæggende tillid i samfundet. 

Meget af omtalen overser, at sagen er enestående. De konsekvente brud på datasikkerheden er 

usædvanlige, og den systematiske brug af personfølsomme oplysninger alene med det formål at 

skrive sladder er ikke set før i Danmark. Det er også vigtigt at understrege, at Se og Hør ikke 

tilhører den del af pressen, som tager ytringsfriheden alvorligt, inklusive det ansvar, der følger med. 

De seriøse danske mediehuse følger landets love, respekterer domstolenes afgørelser og følger de 

presseetiske regler. Vi finansierer Pressenævnet, som holder os selv og konkurrenterne i ørerne, og 

vi offentliggør og retter ind efter nævnets afgørelser. 

 

Grundlaget for en fri og uafhængig presse er, at danskerne har adgang til nyheder og information, 

som er troværdig. Staten skal ikke styre pressen. Derfor står hvert medie selv med ansvaret inden 

for lovens rammer. 

 

Men det er samtidig et grundlæggende krav, at medierne bør "anerkende hensynet til den enkelte 

borgers krav på respekt for den personlige integritet og privatlivets fred", som der står i de 

presseetiske regler. Det gælder kongelige, toppolitikere og stjerner fra underholdningsbranchen, det 

gælder direktører, kriminelle og ofre for en ulykke. Det gælder alle. 

 

Se og Hør lever af at se stort på respekten for andre mennesker. Ugebladet lever af at snage. Og det 

lever i stigende konkurrence med sladder på sociale medier i både tekst og billeder, hvor kendte 

danskere frivilligt og ufrivilligt deler deres privatliv med offentligheden. Samme konkurrence 

udsættes de to formiddagsaviser Ekstra Bladet og BT for. Også her optrappes jagten på de kendte. 

 

I de seneste år har især toppolitikere mærket presset, som det blev tydeligt med kampagnen mod 

tidligere udenrigsminister og konservativ formand Lene Espersen, og som både statsminister Helle 

Thorning-Schmidt (S) og Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, også udsættes for. 

  

Pressen har selv et ansvar for at holde fast i den sunde etik. Det gælder også TV2 og DR, som med 

deres brede publikum skruer op for kendis-stoffet. Begge de statsejede tv-kanaler har programmer, 

som lever af kendte danskere, og samtidig er nyhedsudsendelserne blevet mere nærgående over for 

politikernes privatliv. Den tendens kan spores. 

 

Både pressen og Danmark er bedst tjent med en grundlæggende respekt for andre mennesker. 

Derfor bør domstolene skærpe deres praksis over for lovbrud. Det kræver, at især de kendte og 

deres advokater systematisk klager til Pressenævnet og indleder retssager, når sladderpressen går 

for tæt på. Af samme grund er det glædeligt, at en række kendte danskere nu varsler sager mod Se 

og Hør, som har brugt fortrolige data. Domstolene kan hjælpe, som tidligere TV2-studievært Line 

Baun Danielsen fik bevist. I 2006 anlagde hun sag mod Se og Hør, Ekstra Bladet og BT for at have 

krænket hendes privatliv. Hun vandt sagen. Ny Alliances daværende formand Naser Khader vandt 

også sin sag fra 2007 mod Se og Hør, hvor han uden dokumentation blev anklaget for sort arbejde. 

 

Slå tilbage, er vores råd til kendte danskere, som får deres privatliv udstillet. Ingen har glæde af, at 

sladderen breder sig. Hverken i den skrevne presse, på tv eller de sociale medier. 



 15 

Medier siger blankt nej til at betale kilder 
Journalisten.dk | 30.04.2014 
 

Hverken DR, Politiken eller Fyns Amts Avis betaler kilder for historier, fastslår cheferne, efter at 

Se og Hør har betalt en kilde 10.000 om måneden for oplysninger om kendte. DR’s seerredaktør: 

»Man må ikke betale for historier. Punktum.« De pudser deres glorie, lyder det fra EB 

 

Af Kerstin Bruun-Hansen 

Se og Hør betaler for gode historier med det såkaldte tip-honorar – der også er blevet 

kaldt ”stikkerlinjen” internt på bladet. 

I Se og Hør-sagen, der ruller lige nu, har en it-konsulent angiveligt fået 10.000 kroner om måneden 

som betaling for personlige oplysninger om kendtes brug af kreditkort. Oplysninger, som det var 

ulovligt at bringe. 

’Hver uge belønnes læsertips kontant’, skriver Se og Hør selv på deres hjemmeside, hvor de 

opfordrer læserne til at tippe dem. Også Ekstra Bladet betaler - ifølge avisens hjemmeside - op mod 

1.000 kroner for et rigtig godt tip. 

Men i andre dele af branchen tager man skarpt afstand fra at betale for en god historie. Sådan lyder 

det fra både DR, Politiken og Fyns Amts Avis. 

»Vi har en meget klar regel, som hedder, at Politiken ikke betaler for oplysninger fra kilder. Og 

Politikens journalister må ikke gøre noget, der giver dem nogen privatøkonomiske fordele. Ganske 

enkelt fordi vi ikke anser det for en troværdig og etisk måde at arbejde på,« siger Politikens 

chefredaktør Anne Mette Svane til Journalisten. 

En risikabel metode 

Heller ikke hos DR opererer man med tiphonorarer til kilder. 

»Grundreglen i DR er, at man ikke betaler kilder. Det eneste sted, hvor der nogle gange kan være 

diskussion om grænsedragningen, er, hvis man for eksempel beder en revisor om at regne noget 

igennem, som vedkommende måske skal bruge tre arbejdsdage på. I den slags tilfælde kan der være 

tale om betalt research. Men man må ikke betale for historier. Punktum,« fastslår DR’s seerredaktør, 

Jacob Mollerup. 

Han fortæller, at Se og Hør-sagen, der ruller nu, understreger, hvorfor man ikke bør betale for et tip. 

»At betale kilder for oplysninger er jo indlysende en risikabel metode. Og det er også derfor, de 

fleste medier med en bare nogenlunde rimelig etisk standard som udgangspunkt aldrig gør det. Det 

er den gode tone på feltet,« siger han. 

Skærpet kildekritik ved honorarer 

Samme melding lyder fra chefredaktør Troels Mylenberg fra Fyns Amts Avis. 

»Vi har ikke noget tip-honorar, og vi har heller ingen planer om at indføre det. Jeg synes ikke, man 

skal betale kilder – det er vigtigt, at læserne ved, at vi ikke køber oplysninger,« siger han. 

De medier, der som Se og Hør og Ekstra Bladet tilbyder penge for gode historier, har et særligt 



 16 

ansvar for at være kritiske over for kildernes oplysninger, understreger Jacob Mollerup fra DR: 

»Hvis man som medie modtager oplysninger mod honorar, er det klart, at man i sagens natur skal 

udvise særlig skærpet kildekritik. I alle tilfælde skal man jo altid spørge sig selv, hvor troværdig en 

kilde er, hvilke motiver kilden har osv. – og det er samme rumle, når man betaler, bare med skærpet 

opmærksomhed på alle ledder.« 

Har man også pligt til at undersøge, hvordan den kilde, man betaler, har skaffet sig adgang til de 

oplysninger, vedkommende giver? 

»Det er jo en del af almindelig god kildekritik. Det står på side 1 i Grønspættebogen,« siger Jacob 

Mollerup. 

EB: De pudser deres glorie 

På Ekstra Bladet har man i 15 år honoreret gode tip og billeder med op mod 1.000 kroner. Og det 

ser chefredaktør Poul Madsen ikke noget etisk problem i.  

»Det har ingen gang på jord at tale om et etisk problem, fordi man betaler et så lille beskedent 

honorar, som vi gør. Når andre medier siger det, er de i gang med at pudse deres egen lille glorie,« 

siger han og forklarer: 

»Når vi betaler op mod 1.000 kroner for gode tip og billeder, er det et forsøg på at få folk til at 

henvende sig til os frem for til andre medier. Det kan ses som et ulejlighedshonorar, og det er ikke 

noget, man bliver rig af. Vi betaler heller aldrig mere end 1.000 kroner, for vi skal ikke ud i en form 

for checkhæfte-journalistik.« 

Men uanset beløbsgrænsen, risikerer man så ikke – som Se og Hør-eksemplet netop viser – at 

motivere til kriminalitet? 

»Nej, jeg tror ikke, at nogen bryder ind i Nets computere for 500 eller 1.000 kroner. Det har jeg 

meget svært ved at forestille mig. Og det er helt gakgak at sammenligne vores tiphonorar med det, 

der er foregået på Se og Hør – det er som at sammenligne flitsbuer og kanoner.« 

Poul Madsen afviser heller ikke, at Ekstra Bladet kunne finde på at betale for oplysninger, som er 

fremskaffet ulovligt.  

»Folk kan godt komme til os med tips tilvejebragt på ulovlig vis. Dem modtager vi gerne, hvis det 

vel at mærke er relvant for offentligheden. Det er der ikke tale om i eksemplet fra Se og Hør,« siger 

Poul Madsen,   

DJ lufter mulighed for at skærpe de presseetiske retningslinjer 

Dansk Journalistforbunds formand, Mogens Blicher Bjerregård, siger til mediawatch, at han vil 

overveje, om de presseetiske regler skal skærpes i kølvandet på Se og Hør-sagen. 

”Det er altid en overvejelse at skærpe nogle områder, hvis det kan hjælpe presseetikken, og hele den 

her sag viser, at tiphonorarer kan skabe et stort problem. Derfor må udgangspunktet være, at det 

ikke er en farbar vej og ikke en god måde at lave journalistik på, og det skal man principielt holde 

sig fra,” siger han til mediawatch.dk. 

Journalisten har kontaktet Se og Hørs chefredaktør, som p.t. ikke ønsker at udtale sig om bladets 

tiphonorar. Vi har også kontaktet den omtalte it-konsulent for at få interviews om sagen. 

http://mediawatch.dk/Medienyt/Ugeblade_magasiner/article6680883.ece

