NATURE: Store forventninger

Forskere søger efter genetiske koder, der vil gøre det muligt for mennesker at forblive raske og vitale til en meget høj alder.

I det seneste nummer af det internationale tidsskrift Nature fortæller forskere fra hele verden om, hvad aldringsforskningen har opnået, og hvor den er på vej hen.

Nature skriver, at en stor del af det banebrydende arbejde med at forstå det genetiske bidrag til sund aldring i befolkningen som helhed er blevet gjort i Skandinavien, hvor politisk fred og en stærk samfundsmæssig infrastruktur har minimeret de kræfter, der andre steder ofte kan forkorte livet dramatisk. Professor Kaare Christensen ved Dansk Center for Aldringsforskning interviewes, og han fortæller, at man ved hjælp af undersøgelser af to-æggede og énæggede tvillinger har beregnet, at omkring 25% af levetiden skyldes arvelig faktorer.

"Før 60-årsalderen er de genetiske faktorer ikke så vigtige i de fødselsårgange, som vi har studeret," siger Christensen, "men efter 60 år stiger deres indvirkning, og de synes at få stærkest betydning ved de allerhøjeste aldre." Med andre ord er en sund livsstil og et godt miljø af størst betydning for, om de fleste mennesker bliver 70 år; men efter den tid er det i stigende grad op til deres gener.

Læs mere om forskningen (på engelsk):

Centenarians: Great expectations
Nature - Special Outlook on aging; 492, s6-s8, december 2012.

The heritability of human longevity: A population-based study of 2872 Danish twin pairs born 1870-1900.
Herskind AM et al. Hum Genet. 1996;97(3): 319-323. Pubmed abstract...