Nyhedsarkiv 2016

• 20.12.2016

Kerteminde Strand leverer sand til banebrydende videnskabelig overraskelse

Alger kan overraskende meget mere, end forskerne hidtil har troet.

• 14.12.2016

Molekylære maskiner - en verden af muligheder

Nobelprisen i kemi gik i år til tre forskere, der har været med til at designe og syntetisere nogle af de første molekyler, der virker som små maskiner. Det indvarsler en fremtid, hvor man kan producere meget små maskiner, som fx kan anvendes i kroppen.

• 06.12.2016

Forskere finder den genetiske kobling mellem faste og et langt liv

Et internationalt forskerhold har fundet den genetiske kobling mellem faste og et langt liv. Opdagelsen kan have betydning for vores forståelse af alderdom og en lang række sygdomme.

• 05.12.2016

Kæmpe død zone lurer i Det Indiske Ocean

60.000 kvadratkilometer hav uden ilt kan påvirke havenes næringsbalance i fremtiden

• 30.11.2016

Tycho Brahe var fuld af guld

Kemiske analyser af Tycho Brahes jordiske rester har afsløret, at den verdensberømte astronom var udsat for store mængder af guld, indtil kort før sin død.

• 29.11.2016

Gammelkendt medicin kan virke på nye måder

Tusindvis af medicinske stoffer har potentiale til at være effektive mod andre sygdomme end dem, de oprindeligt blev udviklet til. Ny forskning har fundet 30.000 genanvendelige kandidater. En af dem bliver f. eks. lige nu brugt mod skizofreni, men er også interessant mod tuberkulose.

• 23.11.2016

Træer har indflydelse på livet i Danmarks søer

Det kan have store konsekvenser at fjerne træer i en søs opland, hvis søen ligger i sandjord: Løvtræer er nemlig med til at holde på den lille smule kalk, som er i sandjorden, og de får dermed indflydelse på, om der kan leve dyr som krebs i søen, eller om den bliver sur og næsten livløs.

• 10.11.2016

Endelig færdig med 10 milliarder års matematisk hjernegymnastik

Hvis der ikke fandtes computere, ville denne opgave kræve 10 milliarder år af en matematikers vågne tid. Men der står heldigvis en supercomputer på SDU, og derfor er opgaven nu løst. Resultatet har betydning for vores tillid til alle de store og små elektroniske maskiner, der styrer vores hverdag.

• 03.11.2016

Mus synger ligesom en jetmotor

Vilde mus, rotter og mange andre gnavere er i stand til at producere en form for ultralydssang, som de bruger til at tiltrække mager og forsvare sit territorium med.

• 27.10.2016

CT-scannerens stråler kan måske øge risikoen for at få Alzheimers

Nutidens mennesker bliver i stigende grad udsat for ioniserende stråling – f.eks. under flyrejser og fra sygehus- udstyr. Et nyt studie indikerer, at denne type stråling kan bidrage til udviklingen af Alzheimers og lignende hjernesygdomme.

• 13.10.2016

Fyrtårnsprojekt: Open Data Experimentarium

SDU etablerede før sommer fyrtårnsprojektet Open Data Exploration (ODEx). ODEx udgør sammen med to andre fyrtårnsprojekter, Droner og Velfærdsinnovation, en strategisk satsning fra SDU's side inden for samfundsengagement.

• 12.10.2016

Ny international aftale giver bedre muligheder for at beskytte bløddyr mod kemikalier

OECD har godkendt de to første metoder til at undersøge kemikaliers effekter på bløddyr

• 06.10.2016

Det er helt vildt, hvad det har udviklet sig til

Professor Jan Oskar Jeppesen havde nobelpristager i kemi som ph.d.-vejleder

• 29.09.2016

Bakteriernes talskvinde

Bakterier fortjener respekt, mener forskeren Mon Oo Yee, der illustrerer børnebøger.

• 19.09.2016

Aldring: Computer-simulation spotter farlig molekyle-aktivitet

Alle menneskers organisme bliver angrebet af frie radikaler – de ødelægger vores celler, og med tiden bidrager de til vores aldring. Nu har forskere spottet, hvordan en særlig farlig type af frie radikaler bliver dannet, og det kan føre til en bedre forståelse af aldring.

• 14.09.2016

Ny indsigt i hvordan blodsukkeret regulerer mængden af insulin-producerende celler i kroppen

Indsprøjtninger med insulin kan redde liv for diabetes 2-patienter, men de er ikke uproblematiske, og det bedste ville være, hvis man kunne få patientens egne celler til at producere nok af det livsvigtige hormon. Ny forskning giver nu indsigt i, hvordan antallet af insulin-producerende celler i kroppen kan øges.

• 09.09.2016

Hvorfor kan nogle dyrearter klare sig i måneder uden ilt?

En ph.d.-afhandling fra SDU har kastet nyt lys over, hvorfor visse arter fisk og skildpadder kan klare sig i månedsvis uden ilt. Måske kan den slags grundforskning på sigt vise sig brugbar i udviklingen af blodpropsmedicin og organtransplantation

• 30.08.2016

På vej mod bedre behandling af blærebetændelse

Hvert år bliver 200-300.000 danskere behandlet for blærebetændelse, men til trods for den massive udbredelse, er sygdommen stadig et videnskabeligt mysterium. Nu er det lykkedes et forskerhold at afdække, hvordan de ansvarlige bakterier får sygdommen til at udvikle sig. Det giver fornyet håb om mere effektive behandlingsmetoder.

• 25.08.2016

Ny forskning bekræfter: Dit kolesteroltal falder, hvis du spiser mere grønt

Det er sundt for hjerte-karsystemet at spise meget planteføde, konkluderer studie.

• 24.08.2016

Hawking har leveret banebrydende viden om universets sorte huller

Stephen Hawking er kendt som både fysiker og kørestolsbruger pga. sygdommen ALS. Hans forskning bidrager til vores grundlæggende forståelse af universet,

• 24.08.2016

Nyopdaget bakterie spiller nøglerolle i havenes næringsbalance

Kæmpe store områder af verdenshavene er såkaldt døde zoner, hvor der ikke findes noget ilt i vandet. I takt med klimaforandringerne vokser disse døde zoner, hvilket påvirker havets næringsstofbalance. Nu afslører ny forskning, at en nyopdaget bakterie spiller en hovedrolle, og det giver håb om at kunne forstå væksten.

• 19.08.2016

Ny institutleder på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi

Peder Thusgaard Ruhoff er tiltrådt som ny leder på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi.

• 17.08.2016

Farvel til en institutleder - og goddag til en ny og velkendt

Mandag 15. august afholdt Institut for Biokemi og Molekylær Biologi afskedsreception for institutleder Ole Nørregaard Jensen, der vender tilbage til en professorstilling, sin proteinforskning og til undervisning af studerende på instituttet.

• 16.08.2016

Smagen af chokolade

Læs med, når gastrofysiker Mie Thorborg Pedersen beskriver chokoladens lange rejse fra den bitre frugt modner på kakaotræet, til den søde spise smelter på tungen.

• 09.08.2016

Forskere har udviklet en ny klasse af kunstige proteiner

Et dansk forskerhold rapporterer i det ansete tidsskrift Nature Communications, at de har udviklet en ny klasse af kunstige proteiner. Arbejdet kan på sigt føre til bedre behandling af kræft og diabetes.

• 20.07.2016

Mindeord: Per A. Schambye

Professor Per A. Schambye døde 7. juli. Han blev 95 år.

• 15.07.2016

Den store fysikprøve – er du Danmarks klogeste til fysik?

Du ved, at du er god til fysik, men HVOR god er du egentlig? Meld dig til SDU's store fysikprøve og find ud af det.

• 15.07.2016

Kan man skrive med ålegræs?

Meterhøje bogstaver på bunden af Odense Fjord.

• 12.07.2016

SDU biologs udtalelser til Nordjyske kan fejlfortolkes

Biolog Erik Kristensen er blevet interviewet til en artikel om videnskabelige forsøg med ålegræs, der har som mål at forbedre miljøet i Limfjorden og andre indre farvande. Han ønsker at præcisere sine udtalelser.

• 06.07.2016

Efter årtiers fokus lider verdens søer stadig af fosforforurening

Fosforforurening af søer er et stort problem. Ledende forskere peger nu på, at vi skal have yderligere gang i forbedringen af søernes tilstand – ellers står vi tilbage med dårlig ferskvandskvalitet. I en række undersøgelser offentliggjort i et særnummer af tidsskriftet Water Research ser forskerne på, hvordan man kan restaurere fosforforurenede søer.

• 05.07.2016

Gastrofysiker og smagselsker får pris for unikt grundforskningsarbejde

Hvordan får vi den bedste smag frem i maden? Det handler ikke kun om krydderurter og stegetider, men også om molekylær biofysik på højt videnskabeligt niveau. Professor Ole G. Mouritsen hædres nu for sin unikke forskning af en af verdens største internationale virksomheder, DuPont.

• 30.06.2016

Innovationsprojekt 2016 på NAT

Afslutningen på Innovationsforløbet for Naturvidenskabs studerende på 2. år blev afsluttet med et brag af en finale, hvor de bedste idéer blev ”pitchet” i et fyldt auditorium, før vinderne kunne kåres for en idé om bedre lys på cykler.

• 30.06.2016

Hvad siger kaskelothvalen?

Syv kaskelothvaler svømmer rundt ud for Azorerne. Hver især udsender de karakteristiske bankelyde, og da forskerne begynder at lytte efter, viser det sig, at der foregår en eller anden form for kommunikation. Men hvad er det, de siger til hinanden?

• 29.06.2016

Han vil heeeelt tilbage til universets fødsel

Professor Martin Sloth har fået tre mio. kr. fra Villum Fonden til nyt forskningsprojekt.

• 22.06.2016

Det Frie Forskningsråd støtter fire nye forskningsprojekter på Naturvidenskab

Tre forskere får støtte til fire projekter.

• 15.06.2016

Fysiker skal jage universets ukendte stof

Størstedelen af alt stof i universet er fuldstændigt ukendt. Ingen aner, hvad det består af. Nu har SDU-fysiker fået 6,8 mio. kroner til at undersøge, hvad dette mystiske stof er og hvor det stammer fra.

• 15.06.2016

Nyt forskningsprojekt: Er aldring lig med svækkelse?

Normalt forbinder vi aldring med svækkelse, nedsat fertilitet og større risiko for at dø. Men der findes organismer, som ikke bliver svagere med alderen. Nu vil SDU-forsker undersøge, om det også gælder planter.

• 10.06.2016

Forsker udgiver kriminalroman

Philip Hallenborg er ansat som forsker på SDU. Han arbejder i det daglige med gener; hvordan de virker, hvordan de reguleres, og hvordan man modificerer dem – og det har han nu udnyttet til at skrive en kriminalroman.

• 06.06.2016

Abacus i nye klæder på National Supercomputing Day

Abacus 2.0 var trukket i festtøjet ved HPC-arrangementet på SDU, der bød på både festlige taler og faglige workshops til den første nationale supercomputing-dag mandag 30. maj.

• 03.06.2016

Mikrobiologi for børn: Mød Geo og de andre mikrober

Mon Oo Yee er ikke bare ph.d.-studerende på Institut for Biologi - hun illustrerer også børnebøger, der handler om mikrobiologi.

• 01.06.2016

Hjælp forskerne med at undersøge, hvordan pindsvinene har det i Danmark

Biologerne ved overraskende lidt om pindsvin, og derfor beder de nu danskerne om hjælp. Se her, hvordan du kan være med i projektet.

• 24.05.2016

På sporet af det mørke stof

Det er mere end 80 år siden, at fysikere indså, at der er meget mere masse i Universet, end man umiddelbart kan se. Endnu har vi ikke afsløret, hvad dette “mørke stof” er for noget, men en eksperimentel påvisning af det ligger måske ikke langt ude i fremtiden.

• 18.05.2016

Sælerne Oscar og Nino har indtaget SDU's forskningsanlæg i Kerteminde

Kun ganske få steder i verden er det muligt at studere marine pattedyr i fangenskab. Med et nyt forskningsanlæg cementerer SDU nu sin position som en af verdens førende institutioner inden for marinbiologisk forskning.

• 09.05.2016

Den utrættelige kartoffeljæger

På en af sine mange feltture i det peruvianske højland har biolog Maria Baden fundet en hidtil ukendt vild kartoffelplante. Den er sjælden, den er smuk, og nu er den opkaldt efter sin finder og har fået navnet Solanum mariae.

• 12.04.2016

Rising Talents-pris til Dorthe Ravnsbæk

Hun er ung, hun er forsker og hun er en af de kvinder, verden har brug for ifølge L’Oréal-UNESCOs program ”For Women in Science”, hvor SDU-kemikeren Dorthe Ravnsbæk sidst i marts 2016 modtog prisen som ”International Rising Talent” ved en ceremoni på Sorbonne Universitetet i Paris.

• 31.03.2016

18 millioner kroner til forskning i metangas

Med en Advanced Grant fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC) skal professor Bo Thamdrup fra Biologisk Institut de næste fem år undersøge metankredsløbet i et nyt forskningsprojekt, der bærer navnet Novamox.

• 18.03.2016

De er kolleger, ægtefæller - og blandt de mest talentfulde unge

Anne Loft og Søren Fisker Schmidt får støtte fra Det Frie Forskningsråd

• 14.03.2016

SDU forskere præsenterer ny model for hvad mørkt stof kan være

Noget tyder på, at vi aldrig kommer til at se universets mystiske mørke stof. Det vender SDU-forskere nu til en fordel og foreslår en ny model for hvad mørkt stof kan være – og ikke mindst hvordan vi kan teste den.

• 11.03.2016

Nu kan vi følge livet inde i den enkelte celle

Levende celler er i konstant bevægelse. De flytter sig og deler sig, og så sørger de for at transportere molekyler rundt. Nu har SDU-forskere udviklet en metode, der gør det muligt at blive tilskuer til denne hektiske trafik. Metoden er vigtig for bl.a. sygdomsforskningen.

• 11.03.2016

Når naturen vender tilbage

I marts 2014 blev kystlagunen ved Gyldensteen Strand på Nordfyn givet tilbage til naturen. Allerede det første år indvandrede mange nye arter til lagunen, men mange af dem gik dog kraftigt tilbage igen i 2015. Formentlig vil der gå år endnu, før økosystemet er stabiliseret.

• 04.03.2016

Liposomer kan ikke trænge ind i huden

SDU-forskere viser en gang for alle, at liposomer ikke kan fungere som beskyttende kugler, der transporterer aktive stoffer ned i huden.

• 24.02.2016

SDU-biologer følger spændt naturens tilbagevenden

Forskere og studerende overvåger det store landområde Svanninge Bjerge på Fyn og hjælper naturen tilbage. Det giver høj biodiversitet.

• 22.02.2016

Mange flere hanløver vil dø af unaturlige årsager i Cecils nationalpark i Zimbabwe

Da en af Afrikas mest berømte løver, hanløven Cecil, sidste år blev skudt af en trofæjæger, forårsagede det et internationalt ramaskrig. Nu forudser ny forskning, at mange flere hanløver fra Cecils nationalpark vil dø som følge af konflikt med mennesker.

• 14.02.2016

Bedre proteiner skal give os bedre mad og drikke

Proteiner er på grund af deres gode ernæringsmæssige egenskaber på kort tid blevet en meget populær fødevareingrediens. Et nyt forskningsprojekt skal forbedre proteinernes egenskaber og forøge kvaliteten af de fødevarer, de indgår i.

• 09.02.2016

Nyt stof bliver selvlysende, hvis der er sprængstof i nærheden

Forskere har skabt et stof, der bliver selvlysende, hvis der er sprængstof i nærheden. Opdagelsen kan f. eks. forbedre sikkerheden i lufthaven - og så giver den et indblik i en kaotisk mikro-verden, hvor molekyler og atomer hele tiden lader sig påvirke af omgivelserne.

• 25.01.2016

Grønnere kemi: En ny metode til kemisk syntese med ilt direkte fra luften

SDU-forskere har udviklet en teknik til at katalysere en meget specifik kemisk reaktion, hvor ilt fra luften indgår som en ingrediens. Reaktionen katalyseres af en simpel manganforbindelse. Teknikken kan lede til opdagelsen af nye katalysatorer, som f.eks. kan bruges til at omdanne metan til metanol eller til grønnere kemiske processer i den farmaceutiske industri.

• 21.01.2016

Nyt projekt vil give os mere pålidelige DNA-analyser

Lektor Kira Astakhova, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, modtager 7 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator Programme

• 21.01.2016

Nyt forskningsprojekt vil grave i big data og give os ny indsigt i livets gåder

Lektor Jan Baumbach, Institut for Matematik og Datalogi, modtager 6,4 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator Programme

• 20.01.2016

Nyopdaget fotosyntetisk bakterie er overraskende udbredt

En bakterie fra Gobiørkenen har vist sig at have talent for at bruge solens lys som energi, og nu viser det sig, at den kan findes overraskende mange forskellige steder, bl.a. i rensningsanlæg. Bakterien kan blive værdifuld for forskere, der arbejder med at udvikle miljøvenlige bio-brændstoffer.

• 11.01.2016

2,5 mio. kr. til forskning i bakteriel resistens

Casper Steinmann, postdoc ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, har modtaget to bevillinger fra Det Frie Forskningsråd.

• 11.01.2016

Forskere filmer smukke blomsterformationer i kunstige cellemembraner

Hver dag over hele verden arbejder forskere med kunstige cellemembraner. Men selvom de er så udbredte, har de stadig hemmeligheder. Nu afslører SDU-forskere, hvordan smukke formationer blomstrer op og siden visner inde i de kunstige cellemembraner.

• 07.01.2016

Forskerne kigger ind i din mad

Med de nyeste mikroskopi-teknikker er det nu muligt at "se" ind i maden og visualisere, hvordan vand, fedtstoffer, proteiner og kulhydrater er placeret i forhold til hinanden - fx i mayonaisse, ost, flødeskum, marengs og smør. Det giver forskerne bedre mulighed for at forstå madens struktur, som er afgørende for smagsoplevelsen.

• 06.01.2016

Havforskere står til søs med Marinehjemmeværnet

Forskningstogter til søs er dyre. Men takket være et enestående tilbud om sejltid fra Marinehjemmeværnet kan SDUs havforskere gennemføre en række forskningstogter, der ellers ikke ville være økonomi til.

• 05.01.2016

Der var rigeligt ilt i Jordens atmosfære længe før avanceret dyreliv kom på banen

Tilstrækkeligt med ilt er afgørende for, at Jordens dyr kan eksistere. Men tilstrækkeligt med ilt har åbenbart ikke ført til udbredelsen af de første dyr. Ny forskning viser, at selvom der var ilt nok til udviklingen af dyr for 1,4 mia. år siden, gik der mere end 800 millioner år, før de første dyr dukkede op.