Af: Frederikke Malling Hansen
”CITAT” fortæller studerende Camilla Dahl om efterårets kursus.
En central del af kurset er nemlig, at de studerende lærer FN’s 17 Verdensmål bedre at kende. De lærer både, hvad målene indebærer, hvordan man kan bruge dem, men også hvordan man kan holde en kritisk distance til dem.
“CITAT” fortæller
studerende Louise Marie Isaksen, og hendes medstuderende Julius Drejer
Mosgaard er enig.
“CITAT” fortæller han.
De tre studerende oplever også, at det er et kursus, de kan tage med sig i deres fremtidige studier, men også fremadrettet i deres karriere.
Ifølge deres underviser Nicola Tollin, der er professor ved Institut for Teknologi og Innovation og har særlige ansvarsområder inden for Urban Resilience ved SDU, er det et vigtigt kursus på flere paramenter.
”CITAT” fortæller Nicola Tollin.
En nær case
Kurset Sustainable Development for the Built Environment er et nyt bachelorprogram i Civil and Architectural Engineering på Det Tekniske Fakultet og Institut for Teknologi og Innovation. Det er et kursus for bachelorstuderende på deres første semester.
”CITAT” fortæller Nicola Tollin.
Programmets fokus på bæredygtighed er også i tråd med SDU´s overordnede indsats om at arbejde med Verdensmålene, som skal bidrage til målet om et bæredygtigt campus inden 2030.
Og netop SDU´s campus i Odense spiller en stor rolle i kurset.
“CITAT” fortæller Nicola Tollin.
Af netop den grund samarbejder bachelorprogrammet også med SDG HUB’en, hvor
de studerende til slut i forløbet leverer deres løsninger til både HUB’en
såvel som SDU´s Bestyrelse, forklarer han yderligere.
Et semester, talrige løsninger
I kurset har de studerende netop skulle arbejde med SDU som deres case, og her har de skulle komme op med forskellige løsningsforslag til at gøre de byggede miljøer mere bæredygtige. Med Verdensmålene i sigte, er de studerende i grupper kommet frem til forskellige forbedringsløsninger til Campus Odense.
“CITAT” fortæller Camilla Dahl, der var i gruppe med Louise Marie Isaksen, som tilføjer:
“CITAT”.
Interessen for biodiversiteten var også en del af deres medstuderende Julius Drejer Mosgaard og hans gruppes handlingsplan:
”CITAT” forklarer han yderligere.
En bæredygtig fremtid
Nicola Tollin pointerer, at der er stort behov for et kursus som dette og den viden, som de studerende kan tage med derfra. Han fortæller, at selvom der gennem lang tid er kommet mere forskning, praksis og politik på området, så er vi stadig langt fra at kunne levere andre gode løsninger til byggede miljøer på bæredygtig vis med omtanke for klima og miljø.
“CITAT” siger Nicola Tollin.
Under kurset tilegner de studerende sig egenskaber og viden, som altså i høj grad er relevant for de udfordringer, de kan møde fremadrettet på studiet og i deres efterfølgende karriere.
”CITAT” fortæller Nicola Tollin.
Også de studerende ser muligheder og brugbarhed i kurset med blik på deres fremtidige professionelle liv.
“CITAT,“ fortæller Camilla Dahl, og de andre studerende er enige.
”CITAT” afslutter Julius Drejer Mosgaard.