Projekt eksempler

Studerende præsenterer nyt koncept til større dansk convenience butik

I Kolding sidder der i øjeblikket fire meget spændte kandidatstuderende. De har i forbindelse med en grupperapport om virksomheden Easyfood udviklet et nyt koncept som de nu skal præsentere for en større dansk convenience butik.

De fire studerende, Nikolaj Bonde Schmidt, Sandra Bundgaard-Pedersen, Enesa Hecim og Sophie Ida Joost Larsen, studerer alle Designledelse på Syddansk Universitet i Kolding på andet semester. På deres første semester blev de stillet overfor opgaven at skulle skrive en rapport om virksomheden Easyfood, der sælger produkter til kunder som McDonald’s, Shell og 7-Eleven.

Gruppen fik udleveret en problemstilling udarbejdet af virksomheden selv. Men efter en analyse af Easyfood og problemstillingen, gik det op for gruppen, at opgaven skulle have et økologisk fokus i stedet.

- Vi vurderede, at et økologisk koncept ville passe godt ind i Easyfoods identitet samt deres vision og mission, forklarer Sandra Bundgaard-Pedersen.

Billede: De studerendes indsamlede tegninger

Nyt koncept
Efter at have været igennem mange processer kom gruppen frem til konceptet ”Bland-Selv-Økologi”. Gruppen startede ud med at interviewe tilfældige personer, der hver især skulle bruge 1-2 minutter på at tegne et økologisk produkt, men uden på forhånd at vide, hvad det drejede sig om. Disse interviews blev grundstenen for gruppens videre arbejde med konceptet.

Her fandt de ud af, hvad folk forbinder økologi med og kunne på den måde holde deres resultater op imod eksisterende forskning og trendrapporter.

- De resultater vi har fået gennem vores undersøgelser og analyser, har vi kunne implementere i konceptet igennem produkterne og emballagens visuelle udseende, fortæller Sandra. 

Billede: De studerendes proces-væg

Bland-Selv-Økologi betyder, at kunden skal kunne gå ind i en butik og have mulighed for at blande en pose med økologiske mini-bagværksprodukter. Easyfood så en mulighed i at teste konceptet hos en større dansk convenience butik, så gruppen er nu blevet inviteret ud til butikkens hovedkontor for at præsentere projektet. Her skal der aftales om Bland-Selv-Økologi skal til test i butikkerne.

- Vi vil slå ned på konceptets grundelementer, der er økologi, forbrugerindflydelse og reducering af madspil. Det er alle elementer, der kommer til at præge fremtidens forbrug, fortæller Sandra.

Gruppen har i forbindelse med præsentationen valgt at arbejde videre med deres koncept. De har nu en totalløsning med både produkter, poser, branding og marketingsmateriale, som de kan vise frem til præsentationen i starten af april.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies