Skip to main content

Fodboldspillere tilegner sig kompetencer, der kan overføres til erhvervslivet. Men det er naivt at tro, at fodboldkarrieren alene er nok, hvis man vil skifte branche. Det mener Nicolai Stokholm.

Det er urealistisk at tro, at man bare får et job, fordi man er den, man er. Der er helt sikkert nogle, der gør det, men det er langt fra alle.

Så klar i spyttet er Nicolai Stokholm. Og den tidligere landsholdsspiller og FC Nordsjælland-anfører ved, hvad han taler om. Han har nemlig selv gennemført overgangen fra fodboldkarrieren til en civil karriere, hvor han nu er afdelingsleder hos DGI Midt- og Vestsjælland. 

 Nicolai Stockholm
Afdelingsleder, DGI Midt- og Vestsjælland

Jeg valgte at læse HD(O) for at dygtiggøre mig inden for de merkantile og ledelsesmæssige faktorer i mit job. Først tænkte jeg blot at læse det indledende fællesfag, men blev så grebet af uddannelsen og endte med at fuldføre den hele. Jeg blev især grebet af kombinationen af akademisk analyse af virkelige problemer i organisationer koblet med en pragmatisk tilgang til at finde og argumentere for en løsning på problemerne. Dette er kendetegnende for hele uddannelsen: Den omhyggelige analyse, men ligeså vigtigt; det velargumenterede løsningsforslag. Det gør naturligvis, at uddannelsen giver dig et meget tydeligt kompetence løft. Uddannelsen forbereder dig således på en række situationer, som du langt hurtige kan løse – fx er jeg nu bedre forberedt på, hvad jeg kan gøre, når medarbejdere bliver stressede eller mister motivationen, eller når min organisation udfordres af markedet til at tage nye strategiske beslutninger, og hvordan vi sikre os, at vi har det bedst mulige grundlag for at træffe disse nye beslutninger. 

 

HD-uddannelsen har ry for at være en skilsmisseuddannelse. Jeg vil dog mene, at hvis du har en anden uddannelse i rygsækken og er vant til at læse og skrive, så har du intet at frygte, men til gengæld en hel del at vinde ved at tage uddannelsen.

 

Selv tog jeg uddannelsen på fjernstudie. Det var alene pga. fleksibiliteten. Man kan være nervøs for om samtaler og undervisning i et digitalt rum er effektiv nok, men jeg må sige, at det virkede forbavsende godt og sparede mig for tonsvis af tid, ikke mindst til transport.

 

Henrik Juul

Redaktør, Gyldendal Akademisk

 

 

 

Sidst opdateret: 21.01.2021