Årsfesten 2019

Årsfesten 2019: Anmeldelser

Et, på papiret, ambitiøst musikalsk lineup på Campustorvet fredag aften bød på en pose blandede bolscher, hvor kun én artist kom, så og sejrede til en totalt udsolgt årsfest.

Af Adam Bouttai, , 26-10-2019

Gilli

★★★★☆☆

Folkemængderne begynder i minutterne op til Gillis entre at fortættes til et kritisk punkt, der tyder på, at han har haft en stor aktie i festens billetsalg. Den sympatiske rapper beviser da også med ord og handlig, at han elsker sit publikum og altid skaber fest i sin omkringliggende radius.

Gilli åbner med en sample til den spritnye Branco featuring ”London Town”, der hurtigt giver plads til ”Kolde Nætter” og "Oui". Med fuldstændig publikumskontrol på ”Orale” er det med at have ghettoparløren i baglommen eller alternativt bare skråle med på rap-along omkvædende, der er som skabt til at få flest mulige i kongeriget til at istemme refrænet. Der er da heller ingen grund til at opfriske la-la-la og oui-oui-oui  gloserne selvom Gilli retorisk spørger om publikum husker anslagstonerne til ”Tidligt Op”.

Når man siger Gilli, bliver man også nødt til at sige Hennedub og årets producer ved Danish Music Awards, Nicki Pooyandeh. Som henholdvis rapper og producere har de tre sat turbo på mod stjernerne med eksempelvis Hennedubs ”Tidligt Op”, ”Habibi Aiwa” og ”Orale” samt Pooyandehs "Oui" og "Vai Amor", der også er rygraden i Gillis arrangement. De tre er nu alle, ikke blot household navne, men cremen inden for deres individuelle métiers.

Hvor Gilli trådte ungdomsskoene i undergrunds grime på B.O.C, er lyden i dag mere over i afrobeat genren og senest med Pooyandehs adrenalinindsprøjtning af baile funk, direkte fra de brasilianske favelas. Hvor vestegnsbetonen på EP'en "Ækte Vare" var massiv, så er nyere tracks som ”Culo”, og afslutteren "Vai Amor" i langt højere grad, som Rezas synteser på S!vas' beats, lyden af de larmende mexicanske slumkvarterer, hvor menneskeliv er billige, og meskalinorme snoer sig i tequilaen. Det er simpelthen lyden, anno 2019, og Dansk Sprognævn kommer da de næste par år også til at få travlt på grund af den unge rapper. Det samme får sikkerhedspersonalet under showets afsluttende momenter, da de skal få styr på det begejstrede publikum, der simpelthen ikke kan få nok af Gilli, der også giver igen med masser af high-fives.

Man kunne selvfølgelig godt have ønsket et længere sæt med "Helwa", "All In" og "Knokler Hårdt", men Danmarks absolut mest brandvarme shabab, skal selvfølgelig have det meste ud af sin tur over broen ud mod flere diskoteksjob. Så der bliver ikke noget "sorte penge, fuck SU", men i stedet deler rapperen honorerende bemærkninger ud til alle, der tager en universitetsuddannelse.

Gilli er den ægte vare og hans beskrivelse af socioøkonomiske strukturer, broderskab og virkeligheden i visse danske postnumre, har da også faciliteret, at han styrketræner med platinplader i stedet for at spilde ungdomsårene med et årskort til Hersted Vester Fitness.

Gilli er en del af nybølgen, der kan og tør levere de store narrativer, der flytter sig udover de hiphopnavne, som ellers har defineret de sidste 15 års lydbillede: Kødelige lyster, lommefilosofier og hårde drenge, der i dag bor i Hellerup. Derfor er Gilli actet noget nyt, og det kommer også til at give sig udslag om få uger til prisuddelingen Club Awards 2019, hvor Gilli, producere og musikvideoskabere har fire nomineringer.

Gilli lever op til sin hovednavnstatus, som Danmarks hotteste musikalske artist i dette år sammen med Faustix, Martin Jensen, Clara og MORTEN. Med en spilletid lige under de tredive minutter, står man dog tilbage med  fornemmelsen af at blive budt endnu et typisk diskoteksjob på sejrstouren, men veni, vidi, vici. Som forventet kom, så og sejrede beton-poeten Gilli med en sætliste spækket med de seneste tre års største danske club hits.

Sætliste Gilli

”London Town” – Feat. Branco (Intro)

”Kolde Nætter”

"Oui"

”Orale

”Culo”

”Tidligt Op”

”Habibi Aiwa”

”Rica”

”Vai Amor”

Anders K

Anders K

★★☆☆☆☆

Helt ekstraordinært bliver vi på RUST nødt til at bringe et dementi. Vi kunne i artiklen ”Traditionernes Fest” berette om at Anders K ville "præsentere Campustorvet for en ny dimension af bas”. Nu hvor Årsfesten stikkene er trukket til PA-anlægget, står konklusionen desværre klar: Hypen var blot et luftkastel, der var simpelthen mere dakkedak over  pianisten Pål Eides fremførelse af Edvard Griegs "Troldtog" under åbningsceremonien.

Indimellem kommer der et sæt, der er så tilpas ide- og energiforladt til at den helt store svadaregn kan hagle, og at man som anmelder kan finde sin indre Thomas Treo frem. Hvor E.B..'s enfant terrible beviser at anmelderkorpset i stunder kan være aldeles navlepillende ved skadefro at gøre sig morsom på kunstneriske individers bekostning, så er der bare shows, der hverken kan eller vil kravle over middelmådighedens grænse.

Efter publikum har fået deres dosis ”Vai Amor” og efterlades starstruck over Gillis tilstedeværelse, begynder Anders K, en smule anonymt, et DJ-arrangement, der lige så godt kunne være The Voice afspillet på fire Soundbokse. Effekterne virker da også mest af alt som aflagt gear fra en femtenårig mobildiskoteksejer. Læg dertil et katastrofalt fejlskud i udeladelsen af energidrik på barkortet og en DJ, der blot har medbragt metervare-playlisten, og et par minutters basarm til publikum.

”We Found Love” spilles to gange i løbet af sættet og bevidner DJ’ens, til aftenen anrettede, ideforladthed. Det er ikke en dødssynd at et nummer spilles to gange, men det kræver at det er en egenproduktion med status af årets festivalhit, såsom Tiëstos dobbeltafspilning af ”Jackie
Chan” ved Tinderbox ’18. Desuden kræver det altså at DJ’en har et større musikalsk narrativ og i øvrigt vil tage sig ulejligheden til at interagere med sit publikum. Telefonen er fremme flere gange på scenen, og det et simpelthen en uacceptabel adfærd, når formålet ikke er at skulle forevige momentet til de sociale medier.

De bedagede tracks står i kø for at formulere ligegyldige diskotekstrivialiteter, og for denne anmelders vedkommende rammer Anders K kun plet en håndfuld gange med ”Show Me Love” i et fantastisk big  room remix mod slutningen.

Kritikken er derfor ikke fuldstændig. Der er guld på USB-nøglen.  Jay Hardways ”Bootcamp”, Wukis "Backstreet Ho" og Guettas ”Ain’t A Party” rammer hårdt og kontant, men med minimal udfoldelsestid er skuffelsen større når, de afløses af endnu et ligegyldigt træk, end hvis de var helt udeladte.  Sæsonens helt stor festival-track ”High Hopes” får da også lov at komme til orde, inden sættet igen symptomatisk kommer til kort. Det cementerer et sæt uden schwung, sjæl eller kærlighed til hverken bas eller publikum.

Anders K har i aften fungeret som DJ-lejesvend, og det nok ikke ubetydelige honorar kunne mere vel have gået til at beholde Gilli et kvarter endnu, eller til at opgradere lys- og lydpakken, der simpelthen er for utilstrækkelig. Beton har aldrig gjort noget godt for basfrekvenser, og når DJ'ens sætlisten i øvrigt er så sløj, så er der ikke meget tilbage at arbejde med. Aftenens show har intet med EDM at gøre, og lyder i stedet som det evindelige soundtrack byens 18-årige kaster op til på A-Bar.

RUST fraholder sig, i normale tilfælde, fra at uddele både bund- og topkarakterer. De stjerner, der tildeles den musikalske fremførelse, skyldes derfor primært publikums brave indsats fra at holde dansegulvet i gang. Der er under ”More Than You Know” folkedans på scenen, inden security får skabt ro og orden. Netop sådanne momenter kan skabe en fest, der vil noget mere, men publikums dansevilje og festhumør kan altså ikke redde et DJ-sæt, der både føles bedaget, famlende og ligegyldigt.

Anders K får i aften højest karakter af overbetalt bryllups-DJ, der heller vil følge med i pollentallene på telefonen end spille ordentlig EDM. Der er ingen gejst, og ingen fra forsamlingen bliver sendt videre som potentielle fans af TooManyLeftHands. TMLH har tidligere modtaget fem stjerner for deres optræden ved efterårets Generator, men i aften er anderledes med Anders K under eget navn. Det er bare endnu en nat på DJ-kontoret. Anders K's USB-nøgle kræver en dybdegående formatering, for SDU er i denne midnatssession udelukkende blevet budt metervare fra b-sorteringen.

Sætliste Anders K

”Thriller” – Michael Jackson Remix

”Levels” – Avicii