Flystyrt fortsat omgærdet af mystik

Hvad skete der, da et passagerfly med den daværende FN-generalsekretær, Dag Hammarskjöld, styrtede ned i den afrikanske urskov? SDU-forsker har været med til at aflive teori

Det var natten til den 18. september 1961.

Den svenske generalsekretær i FN, Dag Hammarskjöld, befandt sig ombord på et DC-6 passagerfly. Sammen med nogle af sine mest betroede medarbejdere var han på vej til et møde, hvor han skulle forsøge at overtale en række stridende parter til at indføre våbenhvile i det daværende Congo.

Det var altså endnu en fredsmission, som den svenske topdiplomat var på vej til, da den firemotorers maskine buldrede hen over junglen i den mørke nat.

Men turen henover Centralafrika blev svenskerens sidste rejse, for flyet forsvandt pludseligt fra luftrummet. Det blev senere fundet knust mod et lille højdedrag i Nord-Rhodesia (nu Zambia).

Flere teorier om flystyrt

Årsagen til flystyrtet er aldrig blevet opklaret. Myndighederne pegede dengang på, at en pilotfejl kunne være årsagen, men alligevel har ulykken siden været omgærdet af mystik og konspirationsteorier.

En af teorierne er, at passagerflyet blev angrebet af et andet fly. En anden er, at Dag Hammarskjöld faktisk overlevede flystyrtet, men at han efterfølgende blev skudt.

Andre har peget på, at der var mange hvide lejesoldater i området, hvor flyet styrtede ned, og at politiet i Zambia hurtigt forsøgte at dysse ulykken ned.

Teorierne skyldes ikke mindst, at Dag Hammarskjöld havde mange politiske modstandere – også blandt stormagterne, fordi han støttede de mange nye afrikanske nationer, der havde løsrevet sig fra deres europæiske kolonimagter.

SDU-forsker bistod med undersøgelser

Sidste år besluttede FN’s generalforsamling at nedsætte et ekspertpanel, der skulle revurdere begivenhederne natten til den 18. september 1961.

Panelet skulle have adgang til dokumenter, obduktioner, røntgenfotos, vidneafhøringer og andre rapporter fra dengang. Det har resulteret i en rapport, som blev klar i forsommeren.

En af de internationale eksperter, som har været udpeget til at arbejde med sagen, er vicestatsobducent Peter Thiis Knudsen fra Retsmedicinsk Institut på Syddansk Universitet.

Han er blandt andet ekspert i skudlæsioner, og sammen med to andre udenlandske retsmedicinere har han gennemgået de gamle obduktionsrapporter og røntgenfotos. Ud fra dem lyder Peter Thiis Knudsens konklusion:

Ingen skudlæsioner

- Vi mener ikke, at der er grund til at tro, at Dag Hammarskjöld blev skudt. Hverken mens han sad i flyet eller efter, fortæller Peter Thiis Knudsen og tilføjer:

- Der er ingen steder, hvor det fremgår, at Dag Hammarskjöld skulle have haft skudlæsioner. Derimod havde han kvæstelser i brystet, som har medført, at døden øjeblikkeligt er indtruffet - eller i hvert fald sekunder eller få minutter efter.

Ifølge ham og de to øvrige eksperter døde den svenske FN-sekretær med stor sandsynlighed af de kvæstelser, han pådrog sig, da DC-6’eren styrtede ned.

- Men vi tager ikke stilling til, om selve flyet blev skudt ned eller på anden måde var udsat for sabotage. Det er op til andre fagfolk at vurdere, siger Peter Thiis Knudsen.

Ønske om at se flere dokumenter

Og netop teorien om at flyet har været udsat for et angreb eksisterer fortsat. Ekspertpanelet fandt eksempelvis frem til en række øjenvidner, der mener at have set et andet fly på himlen den aften for 54 år siden. Ligesom der var soldater med luftskyts i området.

På baggrund af rapporten skrev FN-generalsekretær, Ban Ki-moon, i juli i et brev til generalforsamlingen, at der er behov for yderligere undersøgelser, og han henstiller til, at eksperterne kan få adgang til nogle af de dokumenter, som fortsat er klassificerede som fortrolige.

Om det vil ske, er fortsat uvist, men for Peter Thiis Knudsen er opgaven færdig. Og selv om han igennem årene har været brugt som ekspert i mange af verdens brandpunkter, skiller begivenhederne med Dag Hammarskjöld sig alligevel ud.

- Det nærmer sig historie, og selvfølgelig har det været spændende at skulle arbejde med en sag, der optager så mange, fortæller Peter Thiis Knudsen.

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden