Menu

Rygeforebyggelseskampagner målrettet unge

21-05-2017

Notatet formidler resultater af en litteratursøgning, foretaget med henblik på at kortlægge virksomme elementer af rygeforebyggelseskampagner. Notatet er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed, SDU, for Sundhedsstyrelsen og er et vidensgrundlag til udvikling af en rygeforebyggelseskampagne målrettet unge.

Notatet fokuserer overordnet på 1) væsentlige virksomme elementer og faktorer på tværs af rygeforebyggelseskampagner, 2) væsentlige erfaringer med brugen af diverse medier, her særligt med fokus på digitale og sociale medier, og 3) beskrivelser af eksisterende kampagner samt deres væsentligste erfaringer og resultater. Overordnet set konkluderer notatet, at massemediekampagner kan have effekt på unges rygning, men at de fungerer bedst i kombination med andre typer af interventioner. Kampagneaktiviteter anses i litteraturen ikke for at have en vedvarende effekt, men fungerer som en opfordring og en påmindelse til målgruppen, mens de står på. 

 

Forfattere: Mette Marie Kristensen, Ida Nielsen Sølvhøj, Julie Thorning Ryd, Morten Hulvej Rod

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies