Ugens tal: Børn og unge med ADHD bliver oftere mobbet end andre børn og unge

01.03.2022

Andelen af børn og unge med ADHD og varianten ADD, der bliver mobbet og føler sig ensomme, er markant højere sammenlignet med andre børn og unge.

Det viser en ny rapport med data fra 89.000 skoleelever fra hele landet.

Det er Statens Institut for Folkesundhed, der har undersøgt trivslen og hverdagslivet blandt børn unge med ADHD og ADD sammenlignet med andre børn og unge.

ADD er en variant af ADHD – blot uden hyperaktivitet og kaldes også populært for ”den stille ADHD”.

Rapporten viser, at en markant større andel af børn og unge med ADHD eller ADD har dårligere mental sundhed og trives ikke i hverdagen sammenlignet med andre børn og unge.

Eksempelvis rapporterer over dobbelt så mange elever med ADHD eller ADD i grundskolen og i gymnasierne, at de bliver mobbet og føler sig ensomme, sammenlignet med andre elever. Det gælder både drenge og piger.

Vil du vide mere?

Ugens tal