Ugens tal: Andelen af gymnasieelever, der ryger e-cigaretter, er faldet

16.12.2020

Ny rapport om udviklingen i unges sundhed og trivsel viser, at der er sket et fald i andelen af gymnasieelever, der ryger e-cigaretter eller vandpibe dagligt eller jævnligt.

Til gengæld er der flere unge, der bruger snus enten dagligt eller jævnligt. Blandt drengene er andelen, der bruger snus dagligt eller jævnligt, steget fra 6 til 21 procent, og blandt pigerne er den steget fra 1 til 6 procent.

Også flere unge tager euforiserende stoffer end hash som for eksempel amfetamin, kokain, MDMA/ecstasy eller lignende.

Det er Statens Institut for Folkesundhed, der står bag rapporten. Rapporten bygger på data fra to undersøgelser i henholdsvis 2014 og 2019, hvor sammenlagt 81.875 gymnasieelever fra almen studentereksamen har svaret på spørgsmål.

Vil du vide mere?

Se Ugens tal