Ugens tal: Overvægtige, der bliver opereret for fedme, risikerer alkoholproblemer

08.12.2020

Operationer mod fedme kan være effektive for vægttabet, men de kan resultere i problemer med alkohol. Det viser nyt studie fra Statens Institut for Folkesundhed.

Nyt studie viser, at overvægtige personer, der er blevet opereret for fedme, har højere risiko for at udvikle problemer alkohol, end overvægtige, der ikke er blevet opereret.

Studiet er udarbejdet af forskere fra Statens Institut for Folkesundhed og baserer sig på data fra over 13.000 patienter, der blev opereret for fedme mellem 2005 og 2013. Forskerne sammenlignede denne gruppe med 21.000 personer med overvægt, der ikke blev opereret.

Forskerne ved endnu ikke, hvad årsagen til resultatet er, men de har flere hypoteser. En kan være, at den ene afhængighed afløser den anden.

Vil du læse mere?

Se Ugens tal