Ugens tal: Færre elever på ungdomsuddannelserne i Region Syddanmark ryger i skoletiden

03.11.2022

Til gengæld bruger flere af regionens elever snus eller nikotinposer i løbet af skoledagen i dag i forhold til for tre år siden, viser en evaluering af regionens projekt Røgfri Ungdomsuddannelser, der også peger på, at fokus på trivsel og mental sundhed er vigtigt i rygeforebyggelsen.

Stort set alle – det vil sige 69 ud af 71 ungdomsuddannelser i Region Syddanmark – har indført røgfri skoletid, og der er færre elever, der ryger, i dag i forhold til tidligere, især på gymnasierne. Til gengæld er snus blevet en stor udfordring for uddannelserne.

Sådan lyder nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed, der også viser, at rygning, snus eller andre røgfri nikotinprodukter ofte kun er ét ud af mange problemer for nogle elever, og at man derfor bør have fokus på trivsel og mental sundhed og på en mere helhedsorienteret indsats, når man arbejder med rygeforebyggelse på ungdomsuddannelser.

Formålet med rapporten er at opsamle erfaringer fra Region Syddanmarks treårige indsats Røgfri Ungdomsuddannelser. Indsatsen blev igangsat i 2018 for at få flere elever og ansatte på samtlige ungdomsuddannelser til at kvitte cigaretterne og indføre røgfri skoletid.

Vil du vide mere?

Ugens tal