Ugens tal: God mental sundhed hænger sammen med et lavere produktionstab

26.10.2022

Nyt studie fra Statens Institut for Folkesundhed viser, hvad samfundet kan spare, såfremt flere danskere har god mental sundhed.

Ifølge et nyt studie er der sammenhæng mellem god mental sundhed og store besparelser for samfundet i form af et lavere produktionstab.

Studiet er udarbejdet af forskere fra Statens Institut for Folkesundhed og Dansk Center for Sundhedsøkonomi (DaCHE) ved SDU og er netop publiceret i tidsskriftet Mental Health & Prevention.

Det viser, at danskere, der trives godt mentalt, og som for eksempel er optimistiske og har overskud, har markant færre årlige sygedage end andre, hvilket får konsekvenser i form af et mindre produktionstab og dermed store besparelser for samfundet.

Med produktionstab menes den økonomiske værdi for samfundet af det arbejde, som folk kunne have præsteret, hvis de ikke havde været ramt af sygdom.

Studiet bygger på data fra 1.959 beskæftigede danskere i alderen 16-64 år.

Vil du vide mere?

Ugens tal