Ugens tal: Hver tolvte nybagt mor viser tegn på en fødselsdepression, viser ny rapport

20.01.2021

Samtidig får mere end hver femte, nemlig 22 procent, af de nybagte mødre mindst én bemærkning til deres psykiske tilstand, når sundhedsplejersken kommer på hjemmebesøg i barnets første otte måneder.

Det er Statens Institut for Folkesundhed og Databasen Børns Sundhed, der står bag rapporten.

Den bygger på data dels fra sundhedsplejersker i 33 kommuner, dels fra elever i 8. eller 9. klasse i 17 kommuner, der er blevet undersøgt i forbindelsen med sundhedsplejerskens udskolingsundersøgelse i skoleåret 2019/20.

Rapporten viser også, at morens psykiske tilstand i barnets første leveår kan have betydning for barnets trivsel og udvikling også mange år frem i tiden, faktisk helt frem til udskolingen, når barnet er 14-15 år.

Vil du vide mere?

Se Ugens tal