Ugens tal: Forskere og arkitekter undersøger, hvordan byrum kan fremme pigers mentale sundhed

21.09.2022

Statens Institut for Folkesundhed og Henning Larsens tegnestue er gået sammen for at undersøge, hvordan design af byrum kan fremme især unge kvinders mentale sundhed.

Byplanlægning kan fremme borgernes fysiske aktivitet eksempelvis ved, at man anlægger boldbaner eller områder i byen med adgang til fitness-redskaber.

Men kan byplanlægning og design af byrum også borgernes fremme mental sundhed?

Dét spørgsmål er forskere og arkitekter fra Henning Larsens tegnestue i gang med at undersøge.

Fokus i projektet er på at fremme piger og unge kvinders mentale sundhed.

Unge kvinder i alderen 16 til 24 år er den befolkningsgruppe i Danmark, der er allerhårdest ramt, hvad angår dårlig mental sundhed. Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil 2021, som Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet, scorer hver tredje unge kvinder, eller 34 procent, lavt på den mentale helbredsskala.

Vil du vide mere?

Ugens tal