Ugens tal: Fritidsinteresserer, der får hjernen på arbejde, kan måske øge din mentale sundhed

15.09.2021

Nyt studie viser, at der er en sammenhæng mellem intellektuelt udfordrende fritidsinteresser og mental sundhed.

Studie er foretaget af forskere ved Statens Institut for Folkesundhed og netop publiceret i tidsskriftet Mental Health and Social Inclusion.

Det viser, at jo oftere man engagerer sig i udfordrende fritidsaktiviteter, jo bedre mental sundhed, og jo færre symptomer på psykiske problemer oplever man.

Det gælder især personer, der føler sig mindre udfordret på arbejdet eller i skolen, og i særdeleshed de, der står uden for arbejdsmarkedet eller uddannelse.

Studiet er et tværsnitsstudie og bygger på data fra over 2.400 danskere.

Forskerne har også undersøgt, om der er en sammenhæng mellem høj mental sundhed og dét at være social, når man dyrker sin fritidsinteresse – og om det gør en forskel at være sammen med andre mennesker.

Vil du vide mere?

Ugens tal