Ugens tal: Unge med lav mental sundhed gennemfører sjældnere en ungdomsuddannelse

22.06.2022

Samtidig står de oftere uden for både arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet sammenlignet med unge med høj grad af mental sundhed.

Det viser et nyt studie fra Statens Institut for Folkesundhed. Studiet trækker på data fra knap 65.000 unge på gymnasiale uddannelser og erhvervsskoler.

Studiet viser, at unge med lav grad af mental sundhed klarer sig dårligst i uddannelsessystemet. Det gælder både unge på gymnasiale uddannelser og erhvervsskoler, og det gælder både piger og drenge. De har alle markant højere risiko for ikke at gennemføre deres ungdomsuddannelse.

Samtidig har unge med lav grad af mental sundhed op til fire gange højere risiko senere hen at stå uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet i en længere periode i forhold til unge med høj grad af mental sundhed.

Vil du vide mere?

Ugens tal