Ugens tal: Ny rapport giver viden om spædbørn i udsatte boligområder

16.06.2021

Rapporten sammenligner sundhed, trivsel og udvikling mellem spædbørn i udsatte boligområder og spædbørn uden for udsatte boligområder.

Det er Statens Institut for Folkesundhed og Databasen Børns Sundhed, der står bag rapporten. Den bygger på data fra 69.000 børn, hvoraf 7.600 børn boede i et udsat boligområde i løbet af det første leveår.

Ifølge rapporten får spædbørn i udsatte boligområder oftere en bemærkning til deres sundhed, trivsel og udvikling, når sundhedsplejersken er på besøg.

Forskellen ophører dog, når man kontrollerer for forældrenes socioøkonomiske status. Derfor konkluderes det i rapporten, at man ikke med sikkerhed kan sige, at dét at bo i et udsat boligområde i sig selv har en indflydelse på barnets trivsel og udvikling i dets første leveår.

Vil du vide mere?

Ugens tal