Ugens tal: Folkeskoler vil gerne arbejde med sund vægtudvikling blandt skolebørn

09.06.2021

Størstedelen af skoler og kommuner er motiverede for at arbejde med sund vægtudvikling, men de savner inspiration og langsigtede løsninger, der taler ind i skolens øvrige opgaver. Det viser ny rapport med data fra Region Syddanmark.

Erfaringen viser, at mange skolebaserede indsatser ikke implementeres efter planen på skolerne, hvilket kan skyldes, at kommunen eller den enkelte skole ikke har de rette muligheder eller forudsætninger for at implementere indsatserne.

Derfor har Center for Interventionsforskning kortlagt skoler og kommuners implementeringsparathed og undersøgt, hvad man skal være opmærksom på at enten styrke eller understøtte i forbindelse med netop implementeringen af indsatser målrettet sund vægtudvikling.

Helt overordnet viser kortlægningen, at skoler og kommuner er motiverede for at arbejde med sund vægtvikling, men at det også er vigtigt for fremtidige indsatser, at de understøtter skolernes kerneopgaver.

Kortlægningen er foretaget i Region Syddanmark i samarbejde med Steno Center Diabetes Odense og er blandt andet blevet til på baggrund af spørgeskemaundersøgelser og interview med forældre, elever, skoleledere fra grundskoler og forvaltningschefer med ansvar for skoleområdet.

Vil du vide mere?

Ugens tal