Ph.d.-forsvar om konsekvenser af graviditet for kvinder med medfødt hjertesygdom

01.10.2020

Stine Kloster forsvarer sin ph.d.-afhandling ved Statens Institut for Folkesundhed onsdag den 7. oktober. Forsvaret byder på ny viden om konsekvenser af en graviditet for mor og barn blandt kvinder med medfødt hjertesygdom.

Forsvaret begynder kl. 13 og forventes at slutte omkring kl. 15.

På grund af COVID-19-situationen finder forsvaret sted online via linket her: https://syddanskuni.zoom.us/j/67358029000

Stine Kloster har i sin afhandling undersøgt risikoen blandt kvinder, der er født med en hjertesygdom, for at føde for tidligt og føde et barn, der er for lille i forhold til sin alder.

Hun har også undersøgt, om socioøkonomisk status og moderens alder påvirker risikoen for komplikationer i løbet af graviditeten. Endelig har Stine Kloster undersøgt, hvordan en graviditet påvirker risikoen for hjerterelaterede komplikationer på lang sigt blandt kvinder i denne målgruppe.

Resultaterne i afhandlingen er viden, som blandt andet sundhedspersonale og sundhedsvæsen kan bruge til at give kvinder med medfødt hjertesygdom den bedste rådgivning gennem deres reproduktive alder. Der har tidligere kun været meget begrænset viden om emnet.

Læs mere her

Resumé