Overvægt hos små børn: Forskere udvikler indsats til at give børn en sund start på livet

25.01.2021

Projekt Healthy Childhood Trial vil samarbejde med sundhedsplejersker om at udvikle en ny indsats, der fremmer sunde vaner for mad og måltider hos helt små børn

Mange børn er overvægtige, inden de starter i skole med risiko for, at de tager overvægten ind i skole- og ungdomsårene.

Så hvordan sikrer man, at børn får en sund start på livet og undgår overvægt?

På nuværende tidspunkt eksisterer der ikke konkrete vejledninger og retningslinjer for, hvordan tidlig forebyggelse af overvægt gøres bedst, og der findes kun begrænset evidens.

Men nu er forskere ved Statens Institut for Folkesundhed gået i gang med et nyt projekt, hvis formål netop er at forebygge overvægt ved at fremme sunde vaner for mad, måltider og bevægelse hos helt små børn.

Projektets navn er The Healthy Childhood Trial, og i den kommende tid vil forskerne i samarbejde med bl.a. sundhedsplejersker fra fem kommuner for at udvikle en indsats, som på sigt skal afprøves. De fem kommuner er Aarhus, Billund, Brønderslev, Randers og Slagelse.

Fokus i projektet er på familien som helhed og vil være forankret i den danske sundhedspleje med særligt fokus på børn mellem 0-18 måneder.

Det centrale bliver at intensivere indsatsen i sundhedsplejerskernes bestående arbejde med at guide forældre i forhold til faktorer med betydning for overvægt blandt børn, såsom amning, overgangskost, spædbørnskost, bevægelse og forældre-barn-relation.

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden. Projektet udføres i samarbejde med Center for Forebyggelse i praksis og Københavns Professionshøjskole.

Vil du vide mere?

Se projekt