Kan mænd blive gladere og sundere af at læse? Forskere søger mænd til læsegrupper

25.08.2020

Læs som mand. Forskere ved Statens Institut for Folkesundhed undersøger, om mænd, der enten er på vej på pension eller er i den tidlige pensionsalder, får det bedre af at læse skønlitteratur

Mænd, der forlader arbejdsmarkedet, er i særlig grad udsatte for at blive ramt af en række mentale sundhedsproblemer, som på sigt kan påvirke deres fysiske helbred og levetid.

Men måske læsning af skønlitteratur kan gøre dem gladere og sundere og give dem nye perspektiver på tilværelsen.  Dét er der i hvert fald international forskning, der tyder på, og nu vil forskere på Statens Institut for Folkesundhed og Institut for Kulturvidenskab på SDU undersøge, om litteratur og læsegrupper rent faktisk kan påvirke mænds mentale helbred, deres opfattelse af mening og livskvalitet samt deres selvoplevede fysiske helbred.

Derfor leder forskerne lige nu efter mænd i alderen 65-75 år, der har lyst til at bidrage til forskningen ved at deltage i en workshop i Kolding den 8. september.

I workshoppen læser mændene sammen med en læseguide, de læser højt for hinanden, og så er der pauser, hvor det læste diskuteres.

Læseguiden er professor i europæisk litteratur, Per Simonsen, der også udvælger den tekst, der læses og diskuteres. Forskerne stiller spørgsmål undervejs, så de kan følge med i, hvordan læsningen påvirker deltagernes oplevelse af mening og velvære.

Man behøver ikke at være en læsehest eller være vant til at læse for at tilmelde sig.

Tilmelding sker ved at kontakte projektleder Mette Marie Kristensen, på e-mail memk@si-folkesundhed.dk eller tlf.: 6550 7805. Mette Marie besvarer også spørgsmål ang. projektet og workshoppen.

Læs om projektet

Læs som mand