Ugens tal: Forskningsprojekt vil ændre på alkoholkulturen på landets gymnasier

03.10.2018

Danske gymnasieelever har europarekord i druk, så hvordan får man de unge til at drikke mindre?

Dét er et spørgsmål, som Statens Institut for Folkesundhed gået i gang med at finde svar på.

I samarbejde med Kræftens Bekæmpelse har instituttet igangsat et nyt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan man mindsker alkoholforbruget blandt landets gymnasieelever.

Til sommer bliver en lang række gymnasier over hele landet tilbudt at være med i projektet, der for gymnasiernes vedkommende strækker sig over to år. I dén periode forpligter ledelsen på gymnasierne sig blandt andet til at arbejde mere med skolens alkoholpolitik, og det betyder for eksempel, at intro- og studieture skal være helt alkoholfri, og at der ikke må serveres vin og hård alkohol til festerne.

Projektet har også fokus på at ændre de sociale normer for alkoholforbruget blandt gymnasieelever.

Se Ugens tal

Klik her