Donation fra TrygFonden til forskningsprojekt om mænds fælleslæsning

08.06.2021

Statens Institut for Folkesundhed har modtaget en donation fra Trygfonden. Den skal bruges til at forske i om fælleslæsning blandt mænd på pension kan forebygge ensomhed og øge livskvaliteten.

Kan et læseværksted, hvor mænd læser i fællesskab med en læseguide, forebygge ensomhed og øge den mentale trivsel blandt nypensionerede mænd?

Dét spørgsmål er forskere ved Statens Institut for Folkesundhed i gang med at undersøge – og med sig har de en donation 999.960 kr. fra Trygfonden.

Overgangen fra arbejdsmarked til pension er en kritisk livsfase. Særligt mænd er i risiko for negative sundhedseffekter, såsom ensomhed, depression, tab af livskvalitet og livsmening,” fortæller Anna Paldam Folker, forskningschef på Statens Institut for Folkesundhed og fortsætter:

”Vi undersøger derfor, om guidet fælleslæsning kan gøre en forskel og øge nypensionerede mænds mentale sundhed og forebygge ensomhed,” siger hun.

Guidet fælleslæsning går ud på, at en gruppe mennesker mødes om læsningen af en tekst sammen med en trænet læseguide.

Flere studier peger på, at guidet fælleslæsning kan have en positiv indvirkning på mental sundhed.

Der er imidlertid, ifølge projektleder Mette Marie Kristensen, en mangel på viden om, hvordan litteratur og fælleslæsning kan være med til at styrke mænds mentale sundhed i overgangen til pension.

”Derfor er vi også taknemmelige for støtten fra TrygFonden, der giver os mulighed for at afprøve metoden blandt mænd på pension. Vi ser frem til at gå i gang om og se, om fælleslæsning kan gøre en positiv forskel for deltagerne,” siger Mette Marie Kristensen.

Forskningsprojektet kaldes ”Læs som mand”, og er et samarbejde mellem Statens Institut for Folkesundhed, Læseforeningen og Ældre Sagen.

Vil du vide mere?

Læs som mand