Hver måned dør et ungt menneske som følge af alkohol - det er især drenge, der omkommer

24.08.2021

Ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at unges alkoholvaner har dødelige konsekvenser.

I gennemsnit dør et ungt menneske hver måned, hvor der er alkohol involveret.

Det viser en rapport fra Statens Institut for Folkesundhed. Instituttet har undersøgt registerdata og samtlige dødsattester blandt unge i alderen 15-25 år i perioden 2010 til og med 2019 og fundet antallet af døde, hvor alkohol spillede en væsentlig rolle.

Ifølge rapporten er 143 unge mellem 15 og 25 år døde i perioden 2010 til og med 2019, hvor alkohol spillede en væsentlig rolle.

Dødsfaldene skyldes blandt andet, at et ungt menneske er druknet, faldet i søvn på togskinnerne, har gået midt på vejen eller er kørt galt i trafikken med alkohol i blodet.

Rapporten viser også, at det især er drengene, forældre skal være bekymret for. Hver gang en pige dør, hvor alkohol spiller en rolle, omkommer fem drenge.

Det er især natten til fredag og hen over weekenden, at unge omkommer med alkohol i blodet.

Vil du vide mere?