Professor Tine Tjørnhøj-Thomsen er årets bedste underviser på Det Sundhedsfaglige Fakultet

23.09.2019

Tine Tjørnhøj-Thomsen modtager SUNDs underviserpris for sit brændende engagement i undervisningen, sin store faglige viden og sin ægte interesse i de studerende og deres liv og færden.

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU tildelte i dag årets underviserpris til professor Tine Tjørnhøj-Thomsen, Statens Institut for Folkesundhed.

”Du er glødende engageret, nærværende og levende i dine forelæsninger, og din store glæde ved faget smitter, og så er du oprigtig interesseret i de studerendes projekter,” sagde dekan Ole Skøtt, da han besøgte Statens Institut for Folkesundhed for at overrække Tine Tjørnhøj-Thomsen prisen.

"Og vigtigst af alt, så er du fagligt meget stærk, og det brænder også igennem i din undervisning", sagde Ole Skøtt.

Tine Tjørnhøj-Thomsen vidste ikke på forhånd, at hun ville modtage den fornemme pris og blev meget overrasket, men også meget glad og rørt.

Tine Tjørnhøj-Thomsen er underviser og modulansvarlig ved flere af fakultetets uddannelser, bl.a. uddannelsen i folkesundhedsvidenskab og medicin.

Ifølge indstillingen til prisen beretter de studerende samstemmende om hendes særlige evner til at vække deres interesse og skabe motivation gennem veltilrettelagte undervisningsforløb.

Et af Tine Tjørnhøj-Thomsens primære undervisningsområder er kvalitative metoder, og hendes undervisning er ”altid vedkommende og meningsfuld for de studerende”, lyder det i indstillingen, der også fremhæver Tine Tjørnhøj-Thomsen som en ”blændende formidler, der tilrettelægger undervisningen, så de studerende selv får mulighed for at prøve kræfter med dette forskningsfelt i deres egne projekter.”

Ved den seneste undervisningsevaluering af faget Kvalitative metoder erklærede 100 % af de studerende sig enige eller meget enige i spørgsmålet ’Generelt har jeg været tilfreds med modulet’.

Udover at undervise forsker Tine Tjørnhøj-Thomsen blandt andet i metoder og metodologier, mixed methods, forskningsetik, kræft og hjerterehabilitering, ligesom hun er travlt beskæftiget med kvalitative og etnografiske studier af sundhed samt intervention- og implementeringsstudier.

Med prisen følger en check, der først overrækkes ved SDUs nytårskur 9. januar 2020.