Ugens tal: De fleste skolebørn bevæger sig for lidt i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefaling

27.08.2019

De fleste danske børn sidder for meget ned og får for lidt motion.

En ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at 74 procent af de 11-15-årige ikke lever op til anbefalingerne om at være fysisk aktiv mindst én time om dagen.

Undersøgelsen er den første danske nationale undersøgelse af objektivt målt fysisk aktivitetsniveau og stillesiddende adfærd blandt børn i 5., 7. og 9. klasse.

I alt 1.677 børn fordelt på 31 grundskoler rundt om i landet har deltaget i undersøgelsen.

Det er især pigerne, der ikke rører sig nok. 81 procent af de 11-15-årige piger lever ikke op til anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen om en times daglig motion eller anden form for fysisk aktivitet. Blandt drengene er det 67 procent, der ikke lever op til anbefalingerne.

Se Ugens tal

Klik her