Venture Cup: Ingeniør-iværksættere vinder 2 ud af 5 priser

Iværksætterlysten blandt ingeniørstuderende sprudler. I dette års landsdækkende iværksætter-konkurrence, Venture Cup, vandt ingeniørstúderende fra SDU to ud af fem kategorier.

Til iværksætterkonkurrencen Venture Cup løb ingeniørstuderende fra SDU med førstepladsen i  kategorierne: Healthtech, Service Innovation. Det betyder samtidig, at de to startups får 10.000 kr. med i hånden hver, som de nu skal bruge til at udvikle videre på deres virksomhed.

Mulighed for at udvikle ideerne

Vinderne i kategorien Service Innovation var TimberNest, og her falder pengene fra Venture Cup på et tørt sted.

- Vi kommer til at bruge pengene på at teste og udvikle vores forretningsmodeller og nye produkter, så vi kan slå endnu stærkere igennem i 2018”, siger Kristian Grove Poulsen, der studerer til civilingeniør i Product Development and Innovation og er medstifter af TimberNest.

I kategorien Healthtech vandt Sehat Lab, der er stiftet af civilingeniør-studerende fra Product Development and Innovation, Software Engineering og Lærings- og Oplevelsesteknologi.

SDU arbejder målrettet med iværksætteri

I alt var ca. en tredjedel af de startups der nåede til finalen i Venture Cup 2018 studerende fra SDU. Dermed var det SDU, der var bedst repræsenteret i konkurrencen, hvor der var deltagere fra alle syv universiteter.

“Vi har på SDU arbejdet for at skabe et miljø for studerende, hvor de kan prøve kræfter med livet som iværksætter mens de studerer. Det har også resulteret i at vi har fået lidt over 100 iværksættere i vores miljø på bare to år. Det er meget positivt og en udvikling, vi arbejder på fortsætter i samme tempo,” siger Henrik Bindslev, formand for RI-rådet og dekan for det tekniske fakultet på SDU, hvor de studerende bag både TimberNest og Sehat Labs læser.

En del af forklaringen på det skal findes i, at SDU de senere år har satset stort på at få skabt en iværksætterkultur blandt de studerende. Det mener Sine Berg Schuwendt der er afdelingsleder for SDU’s iværksættermiljø.

“Det går godt for SDU, fordi fagmiljøer og SDU Entrepreneurship Labs sammen lægger en stor indsats i at få skubbet de studerende ud over rampen, så de får omsat deres forretningsidéer til en Venture Cup-ansøgning. Desuden er en stor den af SDU-finalisterne en del af SDU RIOs iværksættermiljø, hvor de bliver udfordret til at udvikle og forbedre deres startup, deres value proposition og deres pitch,” siger hun.

Redaktionen afsluttet: 22.01.2018