Skip to main content
DA / EN

SDU-forskere vil hjælpe virksomheder til bedre drift

Nyt projekt skal kaste lys over de menneskelige aspekter i virksomheders Sales and Operations Planning, som rummer et stort potentiale for erhvervslivet.

Sales and Operations Planning (S&OP) har gennem mange år været et velkendt begreb i det danske erhvervsliv, men skridtet fra forståelse til struktureret handling kan for mange virksomheder tilsyneladende være stort og uoverskueligt.

Ifølge professor ved SDU Kolding Jan Stentoft er der et stort uudnyttet potentiale blandt mange danske virksomheder, som ofte har en tendens til at lægge for meget vægt på teknologi – og for lidt på mennesker og procesdesign.

Mangelfuld forskning

For at få det fulde udbytte af værktøjerne i S&OP kræver det derfor større ændringer i tankemønstre blandt medarbejderne på de enkelte virksomheder, men det kan lade sig gøre, mener Jan Stentoft.

Det er udgangspunktet for, at han sammen med sit team hos SDU Kolding vil forske i netop farbare veje til at få succes med S&OP frem til udgangen af 2018, så der ikke mindst træffes rettidige og nødvendige beslutninger om produktionsmængder og nødvendig kapacitet – til gavn for hele det danske erhvervsliv.

- Den eksisterende forskning har fokus på teknikken bag S&OP, men der findes intet om de rent menneskelige aspekter. Det er tankevækkende, når langt de fleste problemer efter vores opfattelse netop opstår mellem mennesker, siger Jan Stentoft.

Markante virksomheder deltager

Konkret vil SDU’s forskerteam således tage udgangspunkt i ’best practices’ hos fem konkrete og velrenommerede danske virksomheder, som er: Toms Gruppen, Pandora, Arla Foods, Lantmännen Bakery og JBS.

Fællesnævneren er, at de alle har gjort sig brugbare erfaringer med indkøringen af S&OP, og som forhåbentlig kan bane vejen for 10 andre virksomheder, forskerteamet vil følge tæt – lige fra opstarten til værktøjerne forhåbentlig er fuldt indfaset i arbejdsgangene.

- De deltagende virksomheder vil opnå forbedret performance i form af øget markedsforståelse og leveringsevne – samtidig med, at de reducerer omkostningsforbruget til gavn for innovation og vækst, siger Jan Stentoft, som i det hele taget forventer, at projektet vil øge opmærksomheden på, hvordan konkurrencekraften forbedres i danske industrivirksomheder via S&OP.

Erhvervslivet står bag

Foruden Jan Stentoft består det øvrige forskerteam hos SDU Kolding af professor Per Vagn Freytag, postdoc Lone Kavin samt adjunkt Ole Stegmann Mikkelsen – og udføres i samarbejde med Mercuri Urval, New Core og 4IMPROVE.

Forskningsprojektet støttes økonomisk af Industriens Fond, og det henvender sig hovedsageligt til topledelser og mellemledere fra salgs- og driftsafdelinger i danske virksomheder. Undervejs er det muligt at blive klogere på S&OPs praktiske betydning for de medvirkende virksomheder. Det sker via løbende videoindslag på projektets hjemmeside.

Projektet er støttet med 3,2 millioner kroner af Industriens Fond.

Hør mere om Sales & Operations Planning forskningsprojektet i denne video:

Mød forskeren

Jan Stentoft er professor i supply chain management og supply chain innovation ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 31.10.2017