1998

Efter ti års arbejde blev jernbaneforbindelsen over Storebælt åbnet i 1997 – til glæde for mange, ikke mindst for lyntogsprofessorerne. Året efter stod Storebæltsforbindelsens sidste led, højbroen, færdig og kunne indvies under stor festivitas den 14. juni 1998. Den faste forbindelse mellem Fyn og Sjælland blev markeret med festfyrværkeri, visesang af Poul Dissing, tale ved statsminister Poul Nyrup Rasmussen og en overdådig indvielsesfest for 1800 gæster, der tilsammen tømte over 1000 flasker vin.

Det gik noget mere stille til, da man senere på året etablerede en fast universitetsforbindelse mellem Fyn og Sydjylland. Den 18. september satte videnskabsminister Jan Trøjborg (der tidligere, som trafikminister 1994-1996, havde haft ansvaret for Storebæltsprojektet) statutten for den nye og endnu navnløse fusion mellem Odense UniversitetHandelshøjskole Syd/Ingeniørhøjskole Syd og Sydjysk Universitetscenter. Der var hverken visesang eller statsministertaler ved denne lejlighed, og traktementet indskrænkede sig til et glas vin og en petit four til hver.

Fire dage senere valgte det nye universitets konsistorium navnet ”Syddansk Universitet”. Da regeringen og Dansk Fokeparti i 2004 besluttede at erstatte de gamle amter og med fem regioner, fik den nyetablerede sydvestlige region (bestående af Ribe, Fyns, Sønderjyllands og en del af Vejle amt) navnet Region Syddanmark og markerede forbindelsen mellem Fyn og det sydlige Jylland.

Topbilledet: Sund og Bælt Holding a/s.

Andre begivenheder i 1998:

• Niels Brocks Handelsskole meddeler, at man vil indføre metaldetektorer for at forhindre eleverne i at bringe våben med på skolen. Undervisningsminister Margrethe Vestager opfordrer skoleledelsen til at finde en mere "dansk" løsning på problemet.
  • Direktør Henrik Becker-Christensen fra Institut for Grænseregionsforskning udnævnes til dansk generalkonsul i Flensborg.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 27.02.2017