1990

1990 var et tredobbelt mærkeår i Sønderborg. Det var et jubilæum, da det 25. hold ingeniører blev dimitteret. Det var en rekord: med 95 dimittender det største hold i Teknikums historie.

Samtidig begyndte de første studerende på det nyoprettede civilingeniørstudium, der blev gennemført som et samarbejde mellem Aalborg Universitetscenter og Sønderborg Teknikum. Målet var at videreuddanne teknikum- og akademiingeniører til civilingeniører inden for systemkonstruktion.

Undervisningsplanen bestod af de samme fagelementer som de to sidste år af civilingeniøruddannelsen i Aalborg, blot fordelt over tre år. Lærerne kom fra Aalborg og tilbragte ugens første dage i Sønderborg, hvor kommunen havde stillet en lejlighed til deres rådighed. Resten af ugen arbejdede de studerende på egen hånd med opgaver og projekter.

Det første år blev der optaget 20 studerende på uddannelsen, men allerede i 1991 svigtede søgningen, og det blev aldrig til mere end én årgang civilingeniører fra Sønderborg.

Andre begivenheder i 1990:

• Kolding-afdelingen af Handelshøjskole Syd flytter ind i det tidligere Kolding Sygehus.
  • DSB indsætter de første IC3-togsæt i ordinær drift. Togene har som noget nyt en særlig "stillekupé", hvor lyntogsprofessorerne kan finde arbejdsro undervejs.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 28.03.2017