1984

Omkring 1980 begyndte man at drøfte et samarbejde mellem de små sydjyske handelshøjskoleafdelinger: Esbjerg, Varde, Kolding og Sønderborg. Efterhånden modnedes tanken om at skabe en selvstændig sydjysk handelshøjskole som et modstykke til de eksisterende handelshøjskoler i København og Århus.

Planerne havde politisk opbakning hos undervisningsminister Bertel Haarder og blev yderligere drevet frem af udsigten til en snarlig omlægning af revisoruddannelsen til en egentlig kandidatuddannelse, som ingen af de fire små handelshøjskoleafdelinger ville være i stand til at løfte på egen hånd.

At skabe en ny læreanstalt fordelt over fire byer var ikke uden problemer. Lokaleforholdene var i starten ret kaotiske, og højskolens første rektor, Gert Engel (billedet), beskrev i 1984 situationen således: ”Rektoratet bor til leje i en stump kommuneskole i Sønderborg, og undervisningen foregår på de lokale handelsskoler, bortset fra Esbjerg, hvor vi holder til i en gammel lagerbygning”. Dertil kom konflikter mellem de enkelte afdelinger og deres lærergrupper. Navnlig Kolding, der var højskolens største campus, følte sig forbigået i forhold til Sønderborg, som var hjemsted for skolens rektorat og administration. Det havde Folketinget besluttet ved oprettelsesloven af 1983, og det stod ikke sådan til at ændre.

Andre begivenheder i 1984:

• Den sydafrikanske biskop Desmond Tutu modtager Nobels fredspris.
  • De olympiske sommerlege finder sted i Los Angeles. Som gengældelse for USAs boykot af legene 1980 udebliver Sovjetunionen og en række andre lande.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017