1978

I august 1978 begyndte de første kvindelige studerende - hele to! - på maskiningeniør-linjen ved Sønderborg Teknikum. Tidligere havde denne, som andre teknikumuddannelser, været helt igennem mandsdomineret. Endnu midt i 1970’erne hørte det til sjældenhederne, at kvinder gennemførte den fireårige lærlingeuddannelse, der var en forudsætning for at komme ind på teknikum.

I 1976 blev kravene ændret, så man kunne optages på teknikumingeniøruddannelserne enten med en lærlingeuddannelse, med afgang fra folkeskolens 10. klasse efterfulgt af to års relevant praktik, eller med studentereksamen eller HF kombineret med ét års praktik.

Jeannette Hounsgaard, den ene af årets to nye kvindelige studerende, havde efter matematisk-fysisk studentereksamen gennemført sin værkstedspraktik i lærlingeafdelingen på Danfoss i Nordborg. I 1981 blev hun dimitteret og fik ansættelse ved det danske naturgasprojekt.

Andre begivenheder i 1978:

• Tietgenskolens handelshøjskoleafdeling overgår til Odense Universitet.
  • Efter at have været pave i kun 33 dage dør Johannes Paul 1. og efterfølges af den polske kardinal Karol Wojtyla, der tager navnet Johannes Paul 2.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 28.03.2017