Luk op for noget godt
Lige fra starten i 1972 var Danmarks fjerde universitet, RUC, været præget af store interne uenigheder mellem forskellige politiske fløje og mellem de tre fakulteter indbyrdes. Der var stor offentlig opmærksomhed omkring RUC, og fra borgerligt hold blev der flere gange stillet lovforslag om nedlæggelse. Så langt kom det ikke, men RUC blev underlagt en meget direkte politisk styring fra den socialdemokratiske undervisningsminister, Ritt Bjerregaards, side. Fra nytår 1976 var RUC sat under administration af et eksternt rektorat, som i november samme år foreslog en gennemgribende revision af den samfundsvidenskabelige basisuddannelse, SAM-BAS.

På baggrund af uroen på RUC generelt og specielt omkring SAM-BAS besluttede Ritt Bjerregaard at der ikke skulle optages studerende på SAM-BAS i 1977. Det førte til voldsomme protester fra de studerende, der demonstrerede under mottoet – lånt fra en kendt lakridsmærke – ”Luk op for noget godt, luk op for SAM-BAS”. Studenterne besatte RUCs bygninger, og ved de andre universiteter greb de studerende til sympatiaktioner.

Odense Universitets administration i ”barakkerne” på Niels Bohrs vej blev besat den 22. april, men om morgenen den 25. april generobrede rektor Aage Trommer med hjælp fra universitetets betjente administrationen.

Både besættelsen og befrielsen gik dog ret fredeligt for sig. Besætterne indskærpede hinanden at ”i enhver klassekampssituation vil der være praktiske ting som skal gøres”, dette omfattede blandt andet at vande blomsterne på kontoret. Om befrielsesaktionen fortalte Aage Trommer mange år senere:

”...på slaget halv syv tiltvang vi os adgang til barakken. Vi måtte først vække den vagt, der lå og sov sødeligt ved indgangen. Han vilde ikke lukke op, og så måtte en af universitetsbetjentene frem med sit medbragte koben, og vi kom ind. Alle besætterne sov sødeligt. De første forlod søvndrukne barakken frivilligt, men resten måtte af politiet bæres ud, da de var kommet lidt til sig selv, og havde fattet, at de skulde opføre sig som rigtige besættere.”

Seks uger senere var der årsfest på Odense Universitet, og som en ironisk ”tak for sidst” overrakte studenterne højtideligt Rektor et guldbronzeret koben med påskriften ”Bryd murene ned omkring universitetet”.

Studenterne overrækker Aage Trommer det gyldne brækjern ved årsfesten 3. juni 1977. (Foto: Arne Bloch).

Instruks for besættere, 1977

Besætternes afskedsbrev til TAP’erne

Andre begivenheder i 1977:

• En forsker ved Ohio State University hævder at have modtaget et radiosignal fra et sted i universet.
  • I Prag oprettes borgerrettighedsgruppen "Charta 77".

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017