1967

Trods oprettelsen af det tredje universitet i Odense er der fortsat pres på de videregående uddannelser, og politikerne forventer, at der med tiden vil være behov for seks universiteter: to på Sjælland, et på Fyn og et hver i henholdsvis Nord-, Midt- og Sydjylland. Deres placering overlades til det nyoprettede ”Planlægningsråd for de Højere Uddannelser”.

Tidligere havde både Sønderborg, Haderslev, Ribe, Lunderskov og Vejen været nævnt som mulige universitetsbyer, men den vækst, der ventes at følge med et universitet, stiller så store krav til infrastruktur, boliger osv., at et mindre købstadssamfund ikke kan løfte opgaven. Valget står således mellem Kolding og Esbjerg.

Allerede i 1963 havde byerne i Trekantområdet peget på Kolding som en mulig fremtidig universitetsby, men uden at vinde gehør. Nu samler man kræfterne i Trekantområdets Universitetsforening (TU), som holder stiftende generalforsamling på Kolding Rådhus i januar 1967 (topbilledet). Senere samme år udsender foreningen debatskriftet Hvor bør det sydjyske universitetscenter placeres?

I eftersommeren 1967 udsender Planlægningsrådet for de Højere Uddannelser sin endelige rapport Skitse for udbygningen af de højere uddannelser i tiden indtil 1980, hvori det anbefales at oprette tre nye universiteter ved Roskilde, Aalborg og Esbjerg.

Andre begivenheder i 1967:

• Nyt fra Odense Universitet, forløberen for SDUs blad Ny viden, udkommer for første gang.
  • Tronfølgeren, prinsesse Margrethe, bliver gift med Henri de Monpezat.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017