1966

Allerede i slutningen af 1950’erne stod det klart, at Danmark ville få behov for et tredje universitet. Værst var situationen på lægeuddannelserne, hvor både København og Århus led under alvorlig pladsmangel. På den baggrund besluttede man i 1962 at oprette et lægevidenskabeligt fakultet i Odense, som snart blev omdefineret til at omfatte et ”helt” universitet med fire fakulteter. I 1966 blev Danmarks tredje universitet indviet (topbilledet). I første omgang logerede Odense Universitet i en af Odense Teknikums nye bygninger på Niels Bohrs Allé og i midlertidige pavilloner, indtil det nye universitet på Campusvej stod færdigt.

Den højtidelige indvielse fandt sted den 15. september. Kongen ankom om formiddagen med kongeskibet ”Dannebrog” til Odense Havn, hvor rektor Mogens Brøndsted tog imod. Om eftermiddagen fandt selve indvielsesceremonien sted i Odense Teknikums festsal; skuespillerinden Grethe Holmer læste prologen, skrevet til lejligheden af Ole Wivel, Odense Byorkester spillede Carl Nielsens ”Heliosouverture”, rektorerne for Københavns og Aarhus universiteter bød det nye universitet velkommen, og også kongen holdt en kort, improviseret tale. Dagen afsluttedes i Odense Teater (billedet) med festforestilling, Henrik Ibsens ”Hedda Gabler” - en drabelig tragedie om akademiske og andre slags frustrationer.

Andre begivenheder i 1966:

• Mao Zedong iværksætter den kinesiske Kulturrevolution.
  • I New York tages det første spadestik til World Trade Center.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 28.03.2017