1925

Mens alle venter på, at Universitetsudvalget af 1919 skal afgive sin længe ventede betænkning, samler tilhængerne af et sydjysk ”genforeningsuniversitet” deres argumenter i et kampskrift om Det nye Universitet og Genforeningsarbejdet. Drivkraften bag bogen er lektor H.H. Misfeldt (1876-1961), der også i andre sammenhænge markerer sig imod planerne for et Århus-universitet.

Genforeningsuniversitetets tilhængere kan imidlertid ikke pege på én bestemt by som alternativ til Århus. Nogle taler for Kolding, andre mener, at universitetet skal ligge i det historiske Slesvig, dvs. Haderslev eller Sønderborg.

Tilhængerne af et Århus-universitet er anderledes klare i mælet, og i sin endelige betænkning peger et solidt flertal af kommissionens medlemmer på Århus, mens Viborg kommer ind på andenpladsen. Tre år senere slår det jyske universitet sine døre op i lånte lokaler på Århus Tekniske Skole. Som for at understrege at der er tale om et fælles jysk projekt, kalder den nye institution sig ”Universitetsundervisningen i Jylland”, et navn der dog snart viger for det kortere og mere mundrette ”Aarhus Universitet”.

Andre begivenheder i 1925:

• Adolf Hitler udgiver første bind af Mein Kampf.
  • Statsradiofonien, senere kendt som Danmarks Radio, går i luften med regelmæssige udsendelser.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 28.03.2017