1840

Professor Christian Paulsen fra universitetet i Kiel foreslår, at der oprettes et universitet i Jylland, sådan som Jacob Baden allerede havde foreslået i 1795. Han skriver i et brev til Christian 8.s kabinetssekretær, J.G. Adler, at et universitet blandt andet

...vilde ogsaa udøve sin gavnlige Virkning paa Jydland og være til stor Bequemmelighed for samme, hvis det blev anlagt i den sydøstligste By, Kolding, hvor jo egentligen Rigets Midtpunkt er, og som Jac. Baden allerede for 45 Aar siden foreslog til Universitetsstad.

I slutningen af brevet beder Paulsen indtrængende Adler om at lægge et ord ind for sagen:

Fjenden staaer da endnu ei ved Jydlands Grændse; men den danske Aand kan alligevel trænge til en videnskabelig Grænsefæstning, hvorfra samme i Slesvig kan hente Styrke, og derfor er det saa overmaade vigtigt for hele Staten, at Kolding blev Universitetsstad (...) Gud give, at Deres Høj- og Velbaarenhed fandt denne Idee Deres Opmærksomhed værd, saa at De vilde foredrage den som Deres egen for Hans Majestæt! Danmark trænger til store og vise Foretagender!

Om Adler faktisk anbefalede projektet overfor kongen, ved vi ikke, men der kom ikke noget ud af Paulsens forslag. Christian 8. gik i sin ungdom for at være tilhænger af oplysningstidens ideer, men senere i livet blev han forsigtig og konservativ grænsende til det reaktionære. Konflikten i Göttingen tre år tidligere har næppe stemt kongen eller hans rådgivere mildere overfor ideen om flere universiteter.

Topbilledet viser Christian Paulsens gravsten på kirkegården i hans fødeby Flensborg.

Andre begivenheder i 1840:

•  Verdens første frimærke udgives i London.
  • Napoleons jordiske rester føres fra Sankt Helena til Paris, hvor de genbegraves i Invalides-kirken.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017