1795

Jacob Baden, professor i filologi ved Københavns Universitet, klager over ”den totale Mangel af akademisk Disciplin ved Kiøbenhavns Universitet ... Tidernes letsindige Tænkemaade, og det herskende overspændte Begreb om Frihed, som giør Kiøbenhavn til et endnu farligere Opholdssted for unge Mennesker end det desuden er.” Som løsning på problemet foreslår han at flytte universitetet væk fra hovedstaden.

”Man har nævnt Sorøe og Colding”, skriver Baden, og fortsætter: ”det første er i mine Øine ligesaa uskikket til et Universitet, som det sidste skikket”. Kolding ligger i en ”frugtbar og velhavende Egn”, hvor universitetet kan nyde godt af den gavnlige indflydelse fra ” ...det i Nærheden værende yndige, stræbsomme og sædelige Christiansfelde ... Skulde ikke Christiansfelderens milde og jævne Sæder, hans Tarveligheed, Reenlighed, Vindskibelighed have en velgiørende Indflydelse på Universitetet? Skulde ikke denne Colonies Handelsaand og Fabrikflid give de akademiske Lærere Leilighed til mangen gavnlig Lektion for deres Tilhørere?”

Topbilledet er et udsnit af Louis Gurlitt (1812-1897), Kolding set fra sydvest, 1840. Olie på lærred. 87x59 cm. Tilhører Museet på Koldinghus.

Andre begivenheder i 1795:

• Frankrig indfører som den første nation metersystemet.
  • En storbrand lægger store dele af København øde.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017