Innovationsguru besøger iværksætterne på SDU

Arne Hessenbruch underviser til dagligt i innovation på Massachusetts Institute of Technology. I begyndelsen af juli stod han i spidsen for en workshop for iværksættere på SDU. Studerende Morten Merhøj deltog sammen med sin startup Selfeet for at lære af den erfarne innovationsmand

Af Stine Charlotte Hansen, , 06-07-2019

Fem iværksættere er samlet omkring en spilleplade og et sammensurium af papkort og plasticbrikker i forskellige farver.

De er samlet omkring spillet, fordi de deltager i en innovationsworkshop i denne første uge af sommerferien. Deres virksomhed Selfeet er ret ny. Iværksætterne er ved at udvikle en test, som kan hjælpe, så diabetespatienter undgår smertefulde fodsår.

Lige nu skal de identificere, hvad spillets udfordring er. Den må godt være lig med en virkelig udfordring i virksomheden.

Morten Merhøj og hans teamkammerater gør klar til at spille

- Antagelser i startups skaber fuckups, siger spilstyreren for at hjælpe dem.

- Hvad med at vi finder ud af, hvilken patientgruppe der er vores målgruppe, siger Morten Merhøj, som er idrætsstuderende.

Teamet nikker bekræftende, og i næste nu er spillet i gang.

I skal lave fejl hurtigt og ofte

I spidsen for workshoppen står Arne Hessenbruch. Han er dansk-amerikaner og underviser til daglig på det innovationsstærke Massachusetts Institute of Technology.

Med sin baggrund inden for innovation er han en af de store kapaciteter på området og noget af et scoop at få til SDU. MIT-underviseren har forud for spillet forelæst for de studerende om innovation.

- I skal fejle hurtigt, og I skal fejle ofte, var et af de første råd fra innovationseksperten.

- Overvej hver dag, om jeres ide skal leve videre, eller om det er bedst at afslutte projektet.

Han fortalte uden noter og kun med et enkelt powerpointslide, da han tog fat i den teoretiske del og præsenterede sin bobleteori for publikum.

Boblerne kan hjælpe virksomheder

Morten Merhøj og resten af teamet fra Selfeet sad med under forelæsningen, som blandt andet bød på en brainstorm om, hvordan man starter med at sælge guld i Kina.

- Det er interessant at opleve, hvordan han bringer det meget systemteoretiske i spil ved at bruge mange konkrete eksempler. Det er virkelig godt, sagde den idrætsstuderende.

Hessenbruchs bobleteori består af en innovationsmodel i tre faser, hvor den første del består af tre bobler, som dækker over teknologi, marked og implementering.

I de næste faser smelter boblerne mere og mere sammen. Fremdriften er afhængig af talent, investering og miljøet, projektet gror i.

Den rigtige indstilling skal skabe vinderkultur

Og hvordan kommer man frem til en kultur, der fremmer succesraten og giver den bedste grobund for nye projekter og virksomheder?

- Du bliver nødt til at give, før du får noget igen. Måske skal du give noget til 50, før du får noget tilbage fra tre personer, men så er der til gengæld andre, der hjælper dig. Det er sådan, vi skaber en vinderkultur, siger Arne Hessenbruch.

- Innovation er en opgave for et supermenneske. Ingen kan have styr på alt. Derfor er det så vigtigt at kunne hjælpe nogen og få hjælp af andre. Innovation er drevet af, hvor stærkt dit netværk er.

God sparring med andre startups

Morten Merhøj og iværksætterkollegerne fra Selfeet har fået flere øjenåbnende samtaler om det næste skridt i deres virksomhed med Arne Hessenbruch og andre startups.

- Vi har fået sporet os ind på potentielle kunder og købere, og vi har fået værktøjer til at identificere, hvor vi passer ind i økosystemet. Vi havde tre planlagte samtaler med Arne, men tog også bare fat i ham for at tappe ind i hans viden, siger Morten.

- Derudover har det været fedt at være tæt på andre startups, som er nået længere end os, og enten står foran deres første salg eller allerede har kunder. Det har været spændende at sparre med dem, siger iværksætteren, som fortæller, at Selfeet har søgt om plads i SDU Startup Station.

Fem råd fra Arne Hessenbruch til folk bag nystartede projekter

1/ Prioritér din indsats. Vid nok til at tage en beslutning – og tag den. 2/ Tal med folk, du ikke normalt taler med. Måske kan de give dig mere viden om, hvad du ikke ved. 3/ Vurdér ofte, om du skal tage livet af din ide, eller om du skal fortsætte. 4/ Brug mindmaps, så du får overblik over alt det, du skal. 5/ Sæt dit team, så I dækker bredest muligt. Tre personer er nok det bedste at starte med, for der er sjældent råd til flere.

Fakta om Massachusetts Institute of Technology

Universitetet blev grundlagt i 1861 i Cambridge ved Boston. Det har beskæftiget 90 nobelprismodtagere. Det har mere end 11.000 studerende. Studerende kan vælge mellem mere end 85 fag og programmer, som handler om iværksætteri og innovation.

Læs mere om MIT

Redaktionen afsluttet: 06.07.2019