Virtual Career Fair

Frederik tager på karrieremesse hjemme i stuen

For første gang har SDU afholdt en virtuel karrieremesse for nyuddannede alumner. Frederik Sohne Hansen var en af deltagerne på messen.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 05-09-2019

Frederik Sohne Hansen har netop lavet en kop kaffe og sætter sig ved computeren i sin toværelseslejlighed i centrum af Odense. Han blev i januar 2019 uddannet cand.mag. i historie og samfundsfag fra SDU.

Interessen for fagene er ikke til at gå glip af. Bogen ”Statsministre i Danmark” ligger opslået på spisebordet, og et Europakort fra før 2. verdenskrig fylder hele stuevæggen.

Virtuel karrieremesse derhjemme

Frederik er lige nu arbejdsløs. Selvom det udefra ligner, at han bare drikker kaffe og chatter med vennerne på computeren, så er det ikke tilfældet.

Han venter på, at den virtuelle karrieremesse, Virtual Career Fair, begynder om få minutter.

- Den her karrieremesse er jo ligesom alle mulige andre karrieremesser. Men det særlige ved den virtuelle er, at jeg kan sidde derhjemme og hygge mig og skrive med forskellige arbejdsgivere, fortæller Frederik.

Den virtuelle karrieremesse er et onlineevent for alumner, der gerne vil møde virksomheder til en uforpligtende samtale online.

Inden messen går i gang, skal man på SDU Jobbank opdatere sit CV og sine jobpræferencer, så man kan blive matchet med relevante jobopslag fra virksomhederne. Når man er logget ind, kan man chatte med virksomhederne med det samme.

Frederik til Virtuel karrieremesse FOTO: ROBERT WENGLER

Godt førstehåndsindtryk i chatten

Udlændinge- og Integrationsministeriet er en af de virksomheder, der har en stand på den virtuelle messe. Et af deres stillingsopslag har fanget Frederiks interesse.

- Hej, jeg kunne godt være interesseret i at høre mere om denne stilling, skriver Frederik til dem.

Få minutter efter tikker der et svar ind.

- Hej Frederik. Dejligt at høre! Hvad kunne du godt tænke dig at høre om?

- Hvilke kompetencer ser I som de mest relevante for stillingen? Jeg har noget erfaring med at udvinde data og forestå analysearbejde.

Og samtalen er i gang.

Frederik til Virtuel karrieremesse

Frederik får at vide, at han er velkommen til at ringe til deres kontor og høre mere om stillingen.

- Det er godt at vide, siger han og smiler. Han har tidligere oplevet at blive mødt af en afvisning, da han ringede til en virksomhed med spørgsmål om en stilling.

Frederik er glad for at have mødt virksomheden på den her måde.

- Hvis jeg allerede har gjort et indtryk på dem ved at skrive med dem og tale med dem i telefonen bagefter, så kunne der måske være en større chance for, at jeg ville blive hyret i sidste ende, siger han forventningsfuldt.

Frederik blev sidst på dagen kontaktet af Kræftens Bekæmpelses lokalafdeling i Odense, der spurgte, om han ville hjælpe dem med kommunikationen af deres pejlemærker. Få dage efter mødtes de til et kaffemøde.

Virtual Career Fair

SDU's virtuelle karrieremesse blev første gang afholdt 21. august 2019. Her kunne nyuddannede alumner møde virksomheder på en uforpligtende måde gennem en chatsamtale.

Læs mere om den virtuelle karrieremesse

Redaktionen afsluttet: 04.09.2019