Fynsk virksomhed har fået øjnene op for at bruge akademikere

Direktør i Tange & Partners, Thomas Tange, har opdaget potentialet i at bruge akademikere i sin ellers lille virksomhed – og han så gerne at flere gik samme vej

Af Jakob Schjoldager, jakobs@sdu.dk

- Vi skal have et meget tættere samarbejde mellem det fynske erhvervsliv og SDU. Jeg synes ikke vi i erhvervslivet er gode nok til at udnytte de ressourcer der er på et universitet, ligesom SDU skal være mere udfarende i forhold til oplyse og skabe koblingerne, mener Thomas Tange, direktør i Tange og Partners.

Efter at have deltaget i SDU’s Innovation Camp valgte Thomas Tange at ansætte en nyuddannet fra SDU som virksomhedspraktikant i 2 måneder til at løse de kommunikationsopgaver han ikke selv kunne.

Uudnyttet vækstpotentiale

Thomas Tange havde ellers allerede betalt for at få produceret nogle videoer, der skulle optimere kommunikationen. Alligevel så han et potentiale i at kombinere det med nogle af de ideer Victoria Hatting havde.

- Jeg tror på at min virksomhed har et stort vækstpotentiale. Derfor ville jeg gerne have nogle bud på, hvad andre kunne se af muligheder og få nogle ideer til, hvordan jeg kunne realisere noget af det potentiale, forklarer Thomas Tange. Da jeg selv studerede var det også mest interessant, når vi arbejdede med konkrete cases fra en virksomhed. Endelig viser tallene jo også at selv korte ansættelser virker.

Derfor sagde han ja til at være med i en Innovation Camp der blev af holdt af SDU, hvor han skulle fremlægge en konkret problemstilling. Herefter gav fire studerende så et bud på en løsning af Thomas Tanges udfordring

Mulighed for praktisk erfaring

En af dem der deltog var Victoria Hatting, der er nyuddannet fra SDU med en kandidat i litteraturvidenskab.

- Jeg deltog fordi, jeg synes den case Tange og Partners præsenterede var relevant for mig og lød virkelig interessant. Samtidig var den inden for et område, jeg gerne ville arbejde med, fortæller Victoria Hatting.

På den måde fik hun mulighed for, at prøve kræfter med det område hun gerne vil arbejde videre med fremover.

- Det gode ved Innovation Camp var også, at jeg hurtigt kunne spotte, hvor jeg kunne bruges henne og hvad jeg kunne bidrage med og det gør jeg så endnu mere brug af nu, forklarer Victoria Hatting.

Akademiker giver vækst på 38 pct.
Undersøgelser viser, at når en SMV ansætter sin første akademiker så oplever de en værditilvækst på hele 38 pct. Inden for de første tre år efter ansættelsen.

Det er en statistik som Thomas Tange kender alt til. Derfor vil han også gerne bruge viden fra universitetet på forskellige måder.

- De her camps kan være med til at give mig nogle gode ideer og give anledning til nogle ansættelser, hvor jeg kan få løst nogle opgaver nu og her, fortæller Thomas Tange.

Samarbejdet mellem Tange & Partners og SDU er blevet til som en del af KOMPAS-projektet med støtte fra EU's Socialfond og Syddansk Vækstforum.

Redaktionen afsluttet: 19.12.2017