Translationel postdoc

Ny postdoc vil træne unges evne til at kommunikere i virtual reality

At tale offentligt er som at lære et nyt sprog. Jo tidligere du begynder, jo bedre bliver du. Postdoc Ïo Valls-Ratés vil skabe et virtuelt univers, hvor teenagere kan træne deres stemmer.

Af Stine Charlotte Saltofte Hansen, , 19-04-2023

Din stemme er et stærkt værktøj. Du kan gøre en stor forskel, når du prøver at overbevise nogen, hvis du er til jobsamtale, eller når du præsenterer for et publikum.

Hvis du ved, hvordan du bruger din stemme, kan du blive mere overbevisende og formidle en besked på en effektiv måde.

Få voksne mestrer evnen til at tale offentligt. Det arbejder nyudnævnte postdoc Ïo Valls-Ratés på at ændre. Forskeren understreger, at jo tidligere du begynder at træne din stemme, jo bedre vil du være i stand til at bruge den som voksen.

Hendes mål er at give teenagere mulighed for at kommunikere bedre ved hjælp af virtual reality. Hun har tidligere lavet en ph.d.-afhandling om brug af virtual reality til at træne skolebørn i Barcelona.

- Når man forbereder en præsentation, er det essentielt at øve sig mundtligt. Ved at øve sig på det man vil sige, kan man træffe beslutninger om længde, og om hvordan man vil begynde og afslutte, så det fanger publikums opmærksomhed, forklarer Ïo Valls-Rates.

- Vi kan tilbyde teenagere flere værktøjer, så de bliver mindre nervøse for at tale offentligt. Vi skal lære dem at kommunikere foran andre på en måde, så de bliver lyttet til og respekteret.

Stemmetræning på en legende måde

Nu ønsker hun at skabe et læringsunivers for teenagere, hvor de bliver udfordret til at arbejde med deres stemmer på en legende måde.

- Du tager dine VR-briller på, og du har en mission. Du går i skoven, og du skal finde din partner, der gemmer sig et sted. For at gøre det bliver du nødt til at råbe hans eller hendes navn. Du vil bruge din stemme - men hvordan? spørger Valls-Ratés.

Når eleverne har lavet øvelsen, får de feedback om, hvordan de har klaret sig, så de kan prøve igen og lære at kommunikere mere effektivt.

For at se om øvelserne gør en forskel, vil teenagere først holde en tale foran et live publikum, hvorefter de vil gå igennem forskellige sessioner med virtual reality-appen. Til sidst taler de igen foran et live publikum.

Indsamling af data til en app

Planen er at skabe universet i en app, som teenagere kan bruge ved hjælp af VR-briller. Før det kan ske, er der en stor opgave i at indsamle alle data, der vil støtte læringsuniverset.

Ïo Valls-Ratés vil besøge danske skoler for at indsamle stemmeprøver. Hun vil bede teenagere om at optage korte taler, så hun kan gemme lyden af deres stemmer. Projektet vil også involvere lærere, som kan give feedback.

- Vi vil gerne indsamle en masse information om stemmerne fra elever i alderen 12 til 16 år, fordi vi har brug for masser af data om forskellige typer stemmer - kvindelige, mandlige, yngre, ældre stemmer, forklarer postdoc'en.

- 12 til 16-årige børns stemmeakustik er ikke de samme som voksnes. Derfor er det nødvendigt at undersøge dos and don'ts for børn og tilpasse typen af feedback til de unge stemmer.

Mængden af data betyder, at projektet kan give specifik feedback om, hvordan hver dreng og pige klarer sig, når de bruger appen og det virtuelle læringsunivers.

Spin-outs Denmark-programmet er åbent for alle juniorforskere, der ønsker at starte en virksomhed baseret på forskning inden for humaniora eller de tekniske, natur- og samfundsvidenskaber.

Som en del af programmet vil Ïo Valls-Ratés modtage et års finansiel og professionel bistand til at udvikle en konkret idé og grundlægge sin egen virksomhed.

Hun er den anden forsker på SDU, der er udnævnt som translationel postdoc. Den første er Kristian Husum Laursen, der er ved at skabe en virksomhed baseret på sin forskning om droner.

Undersøgelsen skal ende med et produkt

At indsamle data og forberede grundlaget for et virtuelt læringsunivers på et år er et ambitiøst projekt, men Ïo Valls-Ratés håber på at have en prototype af appen, der allerede er testet på danske skoler.

Hun får sparring fra sin forretningsmentor Jakob Knutzen og sin projektvejleder og lektor Oliver Niebuhr på Center for Industriel Elektronik på SDU.

Har du spørgsmål?

• Send en mail til programmets koordinator på SDU og  forretningsudviker i SDU RIO, Bo Nilsson, på nilsson@sdu.dk

Nyt program for juniorforskere

• Spin-outs Denmark er et et-årigt program for juniorforskere, som drømmer om at skabe en virksomhed baseret på deres egen forskning (et spin-out).
  • Programmet er drevet af de otte danske universiteter og er finansieret af Villum Fonden.
  • Spin-outs Denmark forventer at udpege op mod 60 translationelle post-doc’er i løbet af de næste fem år.
  • Læs mere om programmet og ansøg.

Redaktionen afsluttet: 19.04.2023