SDU havde besøg af EU-kommissær til at debattere sundhed

EU-kommissæren for Sundhed, litauiske Vytenis Andriukaitis, var torsdag til dialogmøde på SDU

Hvad kan EU gøre for at sikre sundheden i Danmark og hvordan vi får en sund og aktiv aldring som befolkning var temaerne til dialogmødet på SDU torsdag d. 15. marts.

Både studerende, ansatte og andre interesserede i sundhedspolitik var inviteret til at debattere fremtiden for sundheden blandt borgerne i EU med Kommissæren for Sundhed og Fødevaresikkerhed, Vytenis Andriukaitis. Og der blev diskuteret alt fra priser på tobak, adgang til sunde fødevare og hvordan kroppen holder til et langt liv på arbejdsmarkedet.

- I dag kan vi ikke nøjes med at kigge på sundhedsområdet indenfor en national ramme. Vi lever i en global verden, hvor vi deler de samme udfordringer, men hvor vi netop også i fællesskab kan finde løsninger sammen på nogle af de aktuelle sundhedsmæssige problemer, vi har. Det drejer sig blandt andet om stigende overvægt, flere og flere kronikere og en aldrende befolkning, sagde prorektor på Syddansk Universitet Bjarne Graabech Sørensen forud for dialogmødet og fortsatte:

- Derfor er et dialogmøde som dette vigtigt, fordi vi får mulighed for at drøfte nogle væsentlige problemstillinger, som vedrører sundhed og forebyggelse.

En del af baggrunden for dialogmødet var, at hver femte europæer i 2025 vil være over 65 år. Derfor er der behov for at diskutere, hvilke tiltag der er nødvendige for, at vi kan holde flere på arbejdsmarkedet eller leve et sundere liv.

Forskningsleder på institut for idræt og biomekanik på SDU, Karen Søgaard og EU-kommissær for Sundhed og Fødevaresikkerhed, Vytenis Andriukaitis.

Det var noget af det der lå kommissæren meget på sinde allerede inden dialogmødet med de fremmødte på SDU, og derfor deltog Karen Søgaard, forskningsleder på institut for idræt og biomekanik på SDU, også i dialogmødet, da hun netop forsker i det område.

- Sundhedsfremme skal ske gennem hele livet, og for at sikre, at det gøres effektivt, skal sundhed indgå i alle politikker og på alle niveauer i beslutningsprocesserne. Vi skal øge bevidstheden om risikofaktorer – såsom rygning, fysisk inaktivitet, usund kost og alkoholmisbrug, fortalte EU-kommissær Vytenis Andriukaitis.

Redaktionen afsluttet: 16.03.2018